نام کتاب : امام خمينى و بيدارى اسلامى نویسنده : حسينى فر، رضا جلد : 1 صفحه : 210
موضوع ولايتفقيه چيز تازهاى نيست كه ما آورده باشيم؛ بلكه اين
مسئلهاز اول مورد بحث بوده است ... و ما فقط موضوع را بيشتر مورد بررسى قرار
داديم.[1]
بررسىهاى انجامشده درباره پيشينه و سير نظريه ولايتفقيه در دوره
غيبت، وجود شش دوره را در بستر تاريخ تشيع نشان مىدهد:
دوره نخست: از شيخ مفيد تا شيخ طوسى
شيخ مفيد كه در دهه نخست غيبت كبرى متولد شد (م. 413 ق)، از
برجستهترين چهرههاى علمى شيعه است؛ وى درباره حاكميت فقيه مىفرمايد:
در زمان غيبت سلطان عادل (امام معصوم) بر فقهاى عادلى كه در زمينه
حكومت صاحبنظر هستند، لازم است تا در صورت امكان، مسئوليتهاى او را برعهده
گيرند.[2]
اين فقيه بزرگ، درباره مشروعيت ولايت چنين فقيهى، حتى اگر از سوى
حاكم ظالمى منصوب شده باشد، مىفرمايد:
[چنين شخصى حتى اگر] از سوى حاكم ظالمى به ولايت رسيد، در حقيقت از
سوى امام زمان (عج) به ولايت رسيده است؛ زيرا آنحضرت به او اجازه پذيرش چنين
مسئوليتى را داده و آن را جايز شمرده است.
ايشان همچنين در جاى ديگرى بهصراحت مىفرمايند:
اگر حاكمى كه بر جامعه سلطه يافته است، فقيهى را براى رياست و اجراى
حدود الهى نصب نمايد، بر او لازم است اين مسئوليت را بپذيرد؛ در اين