نام کتاب : امام خمينى و بيدارى اسلامى نویسنده : حسينى فر، رضا جلد : 1 صفحه : 149
امامخمينى با مبانى دينى خود و نيز با مطالعه تاريخ معاصر
ايران و تأمل در مشكلات فراوان نظامهاى حاكم، به اين نتيجه رسيده بود كه نهتنها
سلطنت پهلوى، كه نظام سلطنتى، از اساس دچار مشكل است و انجام پارهاى اصلاحات
نمىتواند مشكل آن را مرتفع سازد.[1]
با اين نگاه، امامخمينى حركت انقلابى خود را از نخستين سالهاى دهه
40 آغاز كرد و سرانجام اين نهضت در 22 بهمنماه 1357 به پيروزى رسيد.
به گفته بسيارى از دوستان و دشمنان انقلاب اسلامى ايران، اين انقلاب
تفاوتهاى بسيارى با انقلابهاى شناختهشده دنيا داشت و وجود همين تفاوتها،
بسيارى از تحليلگران را دچار سردرگمى و مشكل كرده است. امامخمينى بهعنوان رهبر
اين انقلاب و معمار نظام اسلامى، درباره انقلاب اسلامى ملت ايران مىگويد:
شك نبايد كرد كه انقلاب اسلامى ايران، از همه انقلابها جداست؛ هم در
پيدايش، و هم در كيفيت مبارزه و هم در انگيزه انقلاب و قيام. و ترديدى نيست كه اين
يك تحفه الهى و هديه غيبى بوده كه از جانب خداوند منّان بر اين ملت مظلومِ
غارتزده عنايت شده است.[2]
گفتار چهارم: اركان و ويژگىهاى انقلاب اسلامى
از نظر اغلب جامعهشناسان و انديشمندان علوم سياسى، انقلاب داراى سه
ركن اساسى است: ايدئولوژى، سازمان و رهبرى. هرچند كه هيچ دو انقلابى، وضع و صورت
كاملًا يكسانى نداشتهاند، اما در تمامى انقلابهاى تاريخ معاصر، مىتوان جلوه و
صورتى از اين سه عنصر پايهاى را مشاهده كرد. انقلاب اسلامى ايران
[1]. در« نقد وضعيت موجود» به پارهاى از مشكلات
سيستم سلطنتى و نيز مشكلات سلطنت پهلوى از نگاه امامخمينى خواهيم پرداخت.
[2]. سيدروحالله موسوىخمينى( امام)، صحيفه امام،
ج 21، ص 402.
نام کتاب : امام خمينى و بيدارى اسلامى نویسنده : حسينى فر، رضا جلد : 1 صفحه : 149