نام کتاب : امام خمينى و بيدارى اسلامى نویسنده : حسينى فر، رضا جلد : 1 صفحه : 117
پرداخته است؛ اما ساير جزئيات را به خود مردم يا مسئولان حكومت
وانهاده، تا آنگونه كه خود صلاح مىدانند عمل كنند.[1]
3. دين عهدهدار بيان كليات و جزئيات است
طرفداران اين نظريه، از جمله امامخمينى، بر اين باورند كه «هيچ
حركتى و عملى از فرد يا جامعه نيست، مگر اينكه مذهب اسلام براى آن حكمى مقرر داشته
است.»[2]
به باور اينان، «فقه، تئورى واقعى و كامل اداره انسان و اجتماع از
گهواره تا گور است.»[3] و در اين
مسير، هيچيك از نيازهاى بشرى را بىپاسخ نگذاشته و فراموش نكرده است:
فقهى ... كه با زبان ايشان [امام صادق (ع)] بسط پيدا كرده است، براى
احتياج بشر از اول تا آخر، هر مسئلهاى پيش بيايد، مسائل مستحدثه، مسائلى كه بعدها
پيش آيد ... اين فقه از عهده جوابش برمىآيد.[4]
اين سخن به اين معنا نيست كه هرچه بشر در هزاره سوم هم نياز دارد،
عيناً در قرآن يا روايات معصومان آمده است؛ بلكه همچنان كه خود ائمه نيز
فرمودهاند،[5] در
[1]. بنگريد به: ميرزاحسين نائينى، تنبيه الامّه و
تنزيه الملّه، ص 133- 130؛ غلامحسين زرگرىنژاد، رسائل مشروطيت، ص 606؛
سيدمحمدباقر صدر، اقتصادنا، ص 40؛ جمعى از نويسندگان، الاجتهاد و الحياه، ص 49 و
50؛ مرتضى مطهرى، اسلام و مقتضيات زمان، ص 291 و 368؛ همو، خاتميت، ص 135.
[2]. سيدروحالله موسوىخمينى( امام)، صحيفه امام،
ج 5، ص 389.