نام کتاب : ادبيات سياسى تشيع نویسنده : آيينه وند، صادق جلد : 1 صفحه : 169
(ص) هستيد (ثقلين).
3- مثل شما و قرآن، از روز نخست، مثل آسمان و دو ستارهى فرقدان است.
4- پس آندو (كتاب و عترت)، به جاى مستخلف خود در روى زمين بحقّ
خلافت الهى دارند.
5- و اين بيان گويندهى راست گفتار است كه تا نزد حوض كوثر كه بر او
وارد شوند هيچگاه از هم جدا نشوند. 11
مقام ادبى شاعر
مىگويند: متوكّل از ابن جهم پرسيد: از ميان شعرا از همه برتر كيست؟
او شعراى دورهى جاهليّت و اسلام را ياد كرد، آنگاه همين سؤال را از ابو الحسن،
امام هادى (ع) كرد: او فرمود حمّانى است در آنجا كه گويد:
1- لقد فاخرتنا من قريش جماعة
بمدّ خدود و
امتداد أصابع
2- فلمّا تنازعنا
المقال قضى لنا
عليهم بما يهوى
نداء الصّوامع
3- ترانا سكوتا و
الشّهيد بفضلنا
عليهم جهير
الصّوت في كلّ جامع
فإنّ رسول اللّه
أحمد جدّنا
و نحن بنوه
كالنّجوم الطّوالع
1- از قريش، گروهى به چهرههاى گشاده و
انگشتهاى كشيده بر ما فخر فروختند.
2- وقتى در اين گفتار با ما به نزاع پرداختند، آهنگ صومعهها به نفع
ما و عليه آنان داورى كرد.
3- ما در اين نزاع، ساكت به نظر مىرسيم، ولى بانگ بلند مساجد بزرگ
عليه آنها به فضل و بزرگى ما گواهى مىدهد.
4- مگر نمىدانيد، رسول اللّه «احمد» جدّ ما است و ما فرزندان او چون
اختران فروزانيم.
متوكّل گفت: اين آهنگ صومعهها چيست؟ امام (ع) فرمود: أشهد أن لا إله
إلا اللّه و أشهد أنّ محمّدا رسول اللّه آيا او جدّ من است يا جدّ تو؟ متوكّل
خنديد و گفت: جدّ تو است ما او را از تو نمىگيريم. 12
نام کتاب : ادبيات سياسى تشيع نویسنده : آيينه وند، صادق جلد : 1 صفحه : 169