2. اجماع: برخى از
بزرگان بر جواز بيع سگهاى گله و زراعت و باغ و منزل ادعاى اجماع كردهاند. براى
نمونه شهيد اول در بعضى از حواشى فرموده است:
إنّ
أحداً لم يفرق بين الكلاب الأربعة؛[1]
هيچ فقيهى ميان چهار قسم سگها (سگ شكارى و گله، سگ منزل، سگ زراعت) فرق نگذاشته
است.
بنابراين
بيع اين اقسام جايز است.
پاسخ: اولًا
اجماع مزبور معارض دارد و شيخ طوسى در خلاف فرموده است:
يجوز بيع
كلاب الصيد ... ولا يجوز بيع غير الكلب المعلّم علي حال ... دليلنا إجماع الفرقة
وأخبارهم فإنّهم لا يختلفون فيه.[2]
ثانياً
اجماع محصل امكان ندارد، اجماع منقول هم حجت نيست. ثالثاً اجماع، به احتمال زياد
مدركى است و وجوه بعدى دليل فتوادهندگان است. رابعاً اصلًا اجماعى در ميان نيست؛
زيرا با وجود مخالفت مشهور قدما و گروهى از متأخران ادعاى اجماع ناتمام است.
) در شريعت ديه معين تعيين شده است:[3] و اين در واقع قيمت آنهاست؛
بنابراين ماليت دارند و معاوضه بر آنها جايز است.[4]
پاسخ: شيخ اعظم
و ديگران در جواب گفتهاند: ثبوت ديه در شريعت دليل ماليت و ملكيت آنها نيست تا
معاوضه جايز باشد، زيرا ديه براى انسان آزاد هم ثابت است (هم براى خودش و براى يك
يك اعضاى بدنش)؛ در حالى كه انسان حرّ مال نيست. و اصولًا ديه يك غرامت شرعى است
كه دليل خاص خود را دارد و اگر قيمت شيء يا شخص بود به اختلاف زمانها و مكانها و
خود اشيا مختلف ميشد.