در مقابل
مشهور مرحوم كاشف الغطاء و شاگردش مرحوم صاحب مفتاح الكرامه[4] و به پيروى از اين
دو، مرحوم صاحب جواهر[5] در خصوص
مرتد فطرى با مشهور مخالفت كرده است و در بيع آن شبهه دارد. تعبير وى اين است:
أمّا
المرتدّ عن فطرة فالمتّجه عدم جواز التكسّب به بناءً علي عدم قبول توبته ظاهراً
وباطناً ولعلّ من جوّز بيعه كالمحقّق الثاني ... بناه علي قبول توبته باطناً
. شبهات
اين دسته چند امر است كه در اينجا آنها را بيان ميكنيم و پاسخ ميدهيم:
1. كافر از
اعيان نجسه است، همين جهت مانع از جواز معامله او است.
پاسخ:
تاكنون بارها بيان شد كه عين نجس بودن مانع از جواز معامله نيست.
2. صحت
انتفاع از عين نجس، متوقف است بر قابل تطهير بودن، و قبول تطهير در مرتدّ فطرى
موقوف به قبول توبه است و توبه او قبول نيست تا قابل تطهير و در نهايت قابل انتفاع
باشد.
پاسخ: بعضى
از اعيان نجسه فايدهاش متوقف بر طهارت است، مثل خمر كه تا سركه نشود قابل انتفاع
نيست. ولى همه آنها چنين نيستند و بدون طهارت هم قابل انتفاعاند، مثل انواع سگها
و مملوك كافر كه قبلًا در دليل سوم مشهور به منافع آن اشاره شد.
4. مهمترين
شبهه اين است كه مرتدّ فطرى در معرض قتل است،[6]
بنابراين از ماليت