صاحب جواهر[1] و فاضل نراقى دارند[2] ادعاى مقبولى است. بر فرض هم به
درجه ضرورت دين يا تواتر يا اجماع قطعى نرسد، روايات باب مشتمل بر روايات صحيحه و
موثقه و حسنه است. در استنباط حكم فرعى فقهى وجود يك روايت صحيح كفايت مىكند چه
رسد به روايات مستفيضه از قبيل صحيحه على بن جعفر،[3]
صحيحه ريان بن صلت،[4] موثقه ابن
فضال،[5] صحيحه
ابراهيم بن ابى البلاد[6] و حسنه
نصر بن قابوس[7] و ....
حرمت فعل و
عمل غنا و آواز خواندن كاملًا بيان شد. از روايات استفاده مىشود كه جنس و طبيعت و
ذات غنا و آواز مُطرب مهيج و متناسب با مجالس لهو و لعب حرام است نه، اينكه حرمت
آن عرضى و به خاطر بعضى از عوامل بيرون از ذات باشد و ذاتاً حلال و مباح باشد.
حكم سماع
و شنيدن غنا
استماع و
شنيدن غنا نيز حرام است و قسمتى از روايات ابوابى كه در بالا ذكر شد شنيدن غنا را
صريحاً تحريم نموده است؛ از جمله در باب 99، حديث 19، 29 و 32؛ در باب 16، حديث 5 و
7. براى نمونه دو حديث از اين ابواب نقل مىشود:
1. موثقه
ابن فضال از سعيد بن محمد طاطرى از پدرش از امام صادق (ع):