responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روابط متقابل خلفا با خاندان پيامبر نویسنده : كاردان، رضا    جلد : 1  صفحه : 71

واقعيت‌هاى مذكور سند قطعى بر بطلان اين نظريه‌است. از اين رو طبيعى است كه از بيان چنين حقائقى صرف‌نظر كنند و اين‌گونه تحريف‌ها و كتمان‌ها در كتاب‌هاى اهل‌سنت فراوان است.[1]


[1] . به عنوان نمونه تحريف‌هايى را كه تنها مربوط به مطالب همين جزوه است يادآور مى‌شويم:

1- در حديث انذار عشيره در« تاريخ طبرى»( ج 2/ ص 62/ مؤسسة الاعلمى للمطبوعات بيروت) اين جمله آمده است:« ايكم يوازرنى على هذا الامر على ان يكون اخى و وصيى و خليفتى فيكم» چنان‌كه يادآورى شد، ولى در« تفسير طبرى»( در تفسير آيه وأنذر عشيرتك الاقربين سوره شعراء/ آيه 214) اين حديث اين‌گونه آمده است:« ايكم يؤازرنى على‌هذا الامر على ان يكون اخى وكذا و كذا.»

2- در حديث چهارمى كه در نصوص خلافت در اين جزوه آمده است، سه تن از امامان بزرگ حديث: متقى هندى و سيوطى و هيثمى به كتاب« المعجم الاوسط» طبرانى نسبت داده‌اند از على( ع) كه پيامبر( ص) فرمود:« خلفتك ان تكون خليفتى» من تورا در مدينه به جا گذاشتم تا جانشينم باشى. در حالى كه در نسخه« المعجم الاوسط» كه قبلًا مخطوط بوده و اين اواخر در عربستان سعودى به چاپ رسيده، اين چنين است: أن تكون خليفتى فى أهلى.

3- در مراجعه حضرت على( ع) و عباس به خليفه دوم در مورد خصومت آنان در توليت صدقات، واژه‌هاى« آثم» و« خائن» و« غادر» و« كاذب» و مانند آن در روايت« صحيح مسلم» و« تاريخ ابن شبه» وجود داشت كه در« صحيح بخارى» اين عبارت حذف شده بود كه در همانجا اشاره كرديم.

4- در حديث ابن ابى شيبه در تهديد به احراق بيت عبارت« ليحرقن» در كتاب« المصنف» آمده بود، در حالى كه در كتاب« الاستيعاب» ابن عبدالبر و« نهايةالارب» نويرى به جاى جمله« ليحرقن»« ليفعلن» ذكر شده بود./

/ 5- در حديث عيادت عبدالرحمن بن ابى عوف از ابى‌بكر، يكى از مسائلى كه در آن روايت آمده كه ابوبكر آرزو كرد كاش آن را انجام نداده بود، كشف( باز كردن) خانه فاطمه( عليهاالسلام) بود كه قاسم بن سلام در كتاب الاموال/ ص 174/ رقم 353/ طبع دار الفكر جمله مذكور را اين‌گونه آورده است:

« اما الثلاث التى فعلتها وددت انى لم افعلها فوددت انى لم اكن فعلت كذا و كذا لخلة ذكرها قال ابوعبيد لا اريد ذكرها» كه به جاى تصريح به كشف بيت، چنين و چنان به جا آوردن را ذكر كرده و گفته است من نمى‌خواهم آن را ذكر كنم.

6- طبق آنچه گذشت مسئله سقط« محسن» و شهادت وى به خاطر ضربه قنفذ عدوى در كتاب« المعارف» ابن‌قتيبه وجود داشته كه در حال حاضر حذف و مورد تحريف قرار گرفته است.

نام کتاب : روابط متقابل خلفا با خاندان پيامبر نویسنده : كاردان، رضا    جلد : 1  صفحه : 71
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست