نام کتاب : امام بخارى و جايگاه صحيحش نویسنده : قاسم اف، الياس جلد : 1 صفحه : 400
در اكثر
قريب به اتفاق كتب حديثى اهل سنت اين خبر وارد شده و اختلافات زيادى در متنش وجود
دارد. در متن احمد و ... قيد شده كه با يك غسل اين عمل انجام مىشده است.
در
اكثر روايات حديث با «كان يطوف و يدور» وارد شده است، يعنى اين روش و عمل هميشگى
آن حضرت به زعم اين افراد بوده است.
گاه
نه زن و گاه يازده زن و گاه دوازده زن گفتهاند.
همچنين
وارد شده كه در يك ساعت از شبانه روز با همه اين زنها عمل انجام مىگرفته است، در
يك شب انجام مىگرفته و در كل شب انجام مىگرفته است.
ابن
حبان در توجيه اختلاف حديث مىگويد: يازده زن در ابتداى قدوم حضرت به مدينه است و
نه زن در آخر هجرت؛ زيرا اين عمل خيلى زياد تكرار شده، نه يك بار. ابن حجر در رد
سخن ابن حبان در «فتح البارى» گفته است: رسول خدا صلى الله عليه و آله در بدو ورود
تنها يك همسر داشتهاند و ... و از سخنان ديگر ابن حجر استفاده مىشود كه در يك
زمان واحد عدد ازواج آن حضرت صلى الله عليه و آله هيچ وقت به نه نفر نرسيده است.
پس اين سخنان پس از حيات آن حضرت با در نظر گرفتن مجموع همسران آن حضرت راه اندازى
شده است و حالا به چه هدف والله اعلم! در كتب مكتب اهل بيت عليهم السلام نيز به
اين معنا كه حضرت صلى الله عليه و آله اگر مىخواستند قدرت چنين كارى را داشتند،
حديث وارد شده است نه اينكه به چنين كارى خود را مشغول كرده باشند.
موسى
بن مسعود نهدى
امام
بخارى چهار حديث از او روايت كرده است.
احمد
او را بىارزش دانسته و ترمذى و بندار او را تضعيف كردهاند و ابن خزيمه گفته: لا
احتج به. عمرو بن على گفته: لا يرو عنه من يبصر الحديث؛
يعنى هركه حديث را مىشناسد از او حديث روايت نمىكند. ابواحمد حاكم گفته است: او
نزد محدثين قوى
نام کتاب : امام بخارى و جايگاه صحيحش نویسنده : قاسم اف، الياس جلد : 1 صفحه : 400