نام کتاب : امام بخارى و جايگاه صحيحش نویسنده : قاسم اف، الياس جلد : 1 صفحه : 30
ابن حجر در
شرح حال ذهلى مىگويد: صاحبان كتب سته به جز مسلم از او حديث روايت كردهاند، ولى
بخارى به شخصيت او تصريح نكرده و گاه گفته است: از محمد و گاه گفته است: از محمد
بن عبدالله و گاه گفته است: از محمد بن خالد و هيچ جا نگفته است كه از محمد بن
يحيى.[1] ابن حجر در
آخر شرح حال او مىگويد: در «زهره» گفته است كه بخارى از ذهلى 34 حديث در صحيحش
روايت كرده است.[2] اين در
حالى است كه امام بخارى ذهلى را به حسدورزى نيز متهم كرده است.
ذهبى
در شرح حال عبدالله بن صالح مىنويسد:
«وقد
روى عنه البخارى فى الصحيح على الصحيح، ولكنه يدلسه، فيقول: حدثنا عبدالله ولا
ينسبه وهو هو.»[3]
يعنى بخارى در صحيحش از او با تدليس حديث روايت كرده و به نسبت وى تصريح نكرده
است.
ابن
حجر و سبط بن العجمى امام بخارى را در طبقات مدلسين خود وارد كردهاند و اين نيز
تأكيد ديگرى بر مدلس بودن بخارى خواهد بود.[4]
حكم
تدليس
شعبه
بن حجاج كه اميرالمؤمنين در حديث و متوفاى 160 ه ق است، و از رجال صحاح سته نيز
مىباشد، گفته است: تدليس برادر كذب است.[5]
و باز همو گفته است: تدليس در حديث بدتر از زناست و اگر از آسمان بيفتم، بهتر از
اين است كه تدليس كنم.[6] باز شعبه
گفته است: اگر زنا بكنم محبوبتر است از اينكه تدليس