نام کتاب : فقه نظام سياسى اسلام نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 313
و
خداى تو مىداند آنچه آنان در سينه پنهان دارند و آنچه را آشكار مىكنند\* و اوست
خداوند و خدايى جز او نيست، ستايش مخصوص اوست در دنيا و آخرت، و حكم مخصوص اوست و
به او بازخواهيد گشت.
كلمه
«يختار» در آيه نخست به معناى گزينش است و گزينش به معناى تعيين بهترين از ميان هر
دو چيز يا بيش از آن است. ابوهلال عسكرى، لغتدان معروف عرب ميگويد:
«الاختيار:
ارادة الشيء بدلًا من غيره ...
اختيار:
خواستن چيزى است به جاى چيزهاى ديگر- تا آنجا كه ميگويد:-
وأصل
الاختيار: الخير، فالمختار هو المريد لخير الشيئين في الحقيقة أو خير الشيئين عند
نفسه من غير إلجاء و اضطرار»[1].
و
ريشه اختيار: خير است، پس مختار كسى است كه از بين دو شيء بهترين آنها را در
حقيقت يا نزد خود مىخواهد بدون اجبار و اضطرار.
نزديك
به همين تعريف را راغب اصفهانى در المفردات بيان ميكند و ميگويد:
«و
الاختيارُ: طلب ما هو خير و فعله، و قد يقال لما يراه الإنسان خيراً، و إن لم يكن
خيراً»[2].
و
اختيار: خواستن و انجام دادن بهترين است، و گاه به آنچه انسان آن را بهترين مىپندارد
خير مىگويند اگرچه در واقع خير نباشد.