نام کتاب : فقه نظام اقتصادى اسلام نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 82
زندگى او
عرصهاى فراتر از زندگى دنيا نمىبيند. طبيعى است كه بر مبناى اين جهانبينى
تعريفى كه از فعاليت اقتصادى انسان و اهداف و انگيزههاى آن و مفهومى كه از ثروت و
سود ارائه مىگردد، با تعاريف و مفاهيمى كه در پرتو جهانبينى الهى اسلامى ارائه
مىگردد، كاملًا متفاوت و احياناً متضاد باشد.
از
آنچه در مباحث گذشته به طور مختصر در نقد مادّىگرى بيان كرديم هرچند كوتاه و
گذرا، بىپايگى نگرش مادّىگرايانه به جهان و بطلان نظريه اصالت ماده معلوم شد و
از اين رهگذر مىتوان به بىپايگى جهانبينى اقتصادى مبتنى بر آن و تحليلها و
تعريفهاى مادّى گرايانه برخاسته از جهانبينى مادّى درباره فعاليت اقتصادى و
اهداف و انگيزههاى آن و ثروت و سود، و مالكيت و امثال آنها پى برد.
از
آنجا كه بحث درباره جهانبينى، خارج از موضوع اصلى بحث ماست، نقد تفصيلى جهانبينى
مادّى را به مطالعات ويژه و گستردهاى كه در اين زمينه صورت گرفته است حواله
مىكنيم.
ج-
جهانبينى اقتصادى اسلام
همانگونه
كه در گذشته گفتيم جهانبينى اقتصادى هر نظام اقتصادى از جهانبينى عمومى آن نظام
برخاسته و از آن ريشه مىگيرد؛ از اين روى جهانبينى اقتصادى اسلام نيز از
جهانبينى عمومى اسلامى برخاسته و از آن مايه مىگيرد.
مهمترين
اصول جهانبينى عمومى اسلامى كه مبنا و خاستگاه جهانبينى اقتصادى آن است،
عبارتاند از:
نام کتاب : فقه نظام اقتصادى اسلام نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 82