نام کتاب : فقه نظام اقتصادى اسلام نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 104
بنابر آنچه
در اين روايت از معصوم (ع) روايت شده است زكات را خداوند بدين جهت فرض كرده است كه
نياز فقرا تأمين شود، و اموال اغنياء فزونى يابد.
3.
توسعه اقتصادى
بنابر
آنچه در تعريف جهانبينى اقتصادى اسلامى از سود و زيان، و نيز فعاليت اقتصادى بيان
شد، مفهومى كه از توسعه اقتصادى در اين جهانبينى عرضه مىشود نيز روشن گرديد.
توسعه
اقتصادى به معناى برخوردارى تمام افراد جامعه از بهرهها و منافع اقتصادى و تأمين
نيازهاى عمومى و خصوصى همه اعضاء يك جامعه است و هرچه بر ميزان برخوردارى افراد
جامعه از بهرهها و منافع اقتصادى افزوده گردد بر توسعه اقتصادى جامعه افزوده
خواهد شد.
با
توجه به آنچه در مفهوم سود و زيان و برخى فعاليتهاى اقتصادى براساس جهانبينى
اقتصادى اسلامى تبيين شد، جامعهاى را كه نيازهاى مادّى و دنيوىاش تأمين باشد؛
لكن از تأمين نيازهاى زندگى جاودانهاش ناتوان باشد، نمىتوان جامعهاى از نظر
اقتصادى توسعهيافته دانست، جامعهاى را مىتوان از نظر اقتصادى توسعه يافته دانست
كه افزون بر بهرهمندى از منافع دنيوى، به بهرهمندى كافى از منافع اخروى دست
يافته باشد و افزون بر تأمين خواستههاى حيوانى و دنيوى اش توانسته باشد زمينه
تأمين نيازهاى ماندگار و دو جهانى خويش را فراهم ساخته باشد.
ب)
انگيزههاى فعاليت اقتصادى
در
آينده به تناسب مباحث اقتصادى مربوط به توليد، انگيزههاى فعاليت اقتصادى از
ديدگاه اسلام را به تفصيل مورد بررسى قرار خواهيم داد؛ لكن در اينجا به اجمال به
نام کتاب : فقه نظام اقتصادى اسلام نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 104