نام کتاب : درآمدى بر عرفان اسلامى نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 40
حسن، فرزند
حسين، روايت كرد كه سلام بن ابى واصل حذاء و عيسى بن ابى اسحاق سبيعى و ابو خالد
احمر- كه همگى از شخصيتهاى معروف بودند- به همراه يكديگر در ميان قافله حجاج و
به منظور يارى ابراهيم بيرون آمدند؛ در حالى كه جبّهها و عمامههاى پشمينه به تن
كرده بودند.
در
نتيجه انحرافى كه در حكومت اسلامى به وجود آمد و بدعتگذارىهايى كه صورت گرفت،
جمعى كه بيش از همه در انديشه پاسدارى از سنّت رسول خدا بودند و در رأس آنان
امامان از اهل بيت عَلَيهِمُالسَّلَام قرار داشتند، به پيروى از رسول خدا، شيوه
زهد و عبادت در پيش گرفتند. امّا با توجه به اينكه پشمينه پوشى يكى از جلوههاى
زهد و از دنيا گريزى بوده است، بسيارى از اين بزرگان براى اعلام مخالفت خود با
اسلام حكومتى رايج آن زمان و براى احياى سنّت و راه و رسم رسول خدا صَلَّىاللَّهُ
عَلَيهِوَآلِه شيوه زهد و پارسايى برگزيدند و با رفتارهاى دنيا گريزانه از جمله
پشمينه پوشى، تداوم سنت رسول خدا صَلَّىاللَّهُ عَلَيهِوَآلِه و مخالفت خود را
با اسلام تحريف شده سلاطين مستبد اعلام داشتند.
بنابراين،
جريان عرفان اسلامى كه در جنبه نظرى، همان معرفت توحيدى خالص خداوند و در جنبه
عملى، همان زهد اسلامى است، معارف و راه و روش پيامبر بزرگ اسلام صَلَّىاللَّهُ
عَلَيهِوَآلِه و ائمّه هدى عَلَيهِمُالسَّلَام است و در سنت رسول خدا و ائمه هدى
سَلَامُاللَّهِ تَعَالَىعَلَيهِم ريشه داشته و شاخ و برگ آن نيز از همان سنت
مقدسه برخاسته است.
نام کتاب : درآمدى بر عرفان اسلامى نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 40