نام کتاب : اصول فقه نوين نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 463
4) تضييق
حكمى: نظير: «لا تَبِعْ مَا لَيسَ لَكَ»[1]
كه موجب تضييق حكم وارد در آيه
(أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ)[2] مىشود يا «لا طَاعَةَ لِمخلُوقٍ فى مَعصِيةِ
الخَالِقِ»[3] كه موجب
تضييق دايره حكم در «أَطِعْ وَالِدَيْكَ»[4]
مىشود.
\*
قاعده چهارم:
قرينيت
عرفى دليل مبين، بر مراد از دليل مجمل:
نظير
وجه جمع بين مخصّص و عام، بنا بر عدم تفكيك عرضى مدلول عام، به نحوى كه موجب
انحلال مدلول عام، به حصه باقى تحت العام، و حصه مندرج تحت مخصص بشود؛ بلكه بنا بر
اين باور كه عرف ورود مخصص را قرينه بر مراد از لفظ عام مىداند، و لفظ عام را به
سبب قرينه مخصص حمل بر اراده خلاف ظاهر آن، كه اراده ايجاب حكم عام بر ما بقى بعد
التّخصيص، و سلب حكم عام از حصه مندرج تحت المخصص است مىكند. اين قرينيت عرفى، در
موارد تخصيص يا تقييد متعلّق در احكام ايجابى نيز مورد دارد؛ نظير:
(فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِي الْمَحِيضِ)[5]
نسبت به: (نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ)[6].
\*
قاعده پنجم:
تعيين
مفاد دليل مجمل به وسيله دلالت التزامى دليل مبين:
اين
قاعده در آنجا جارى است كه قطع به جدّيت در دليل مجمل وجود داشته باشد و احتمال
عدم الجِدّ در آن منتفى باشد.
[1] . همان، أبواب عقد البيع وشروطه، باب 2، حديث 1،
باللفظ:« لا يجوز بيع ما ليس عليك».