نام کتاب : اصول فقه نوين نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 363
5) محقّق
بزرگوار امام خمينى (قدس سره): صحّت بهمعناى واجديت شىء است تمام حيثيات و اجزاى
معتبره در ماهيت آن حتى آنچه متوقّف بر امر به آن شىء است؛ نظير قصد امتثال امر[1]؛
6)
نظريه مختار: صحّت بهمعناى صفت يا حيثيتى است كه موجب تحقّق غرض مطلوب از هر شيئ
است و به عبارت ديگر: «ما به يتحقّق الغرض المطلوب من الشىء». و صحيح، آن شىء يا
عملى است كه متّصف به چنين وصفى باشد. اين تعريف مختار ماست و به نظر ما تعريف
صحيح همين است.
\*
نقد تعريف اوّل و دوّم:
تعريف
اوّل و دوّم كه به فقها و متكلّمين نسبت داده شده، از سوى اصوليين متأخّر مورد
انتقادهاى فراوان قرار گرفته است. محقّق صاحب كفايه اين دو تعريف را «تعريف به
لازم» مىداند؛ زيرا سقوط اعاده و قضا، يا موافقت امر، نتيجه يا لازم صحّت است نه
اينكه عين حقيقت صحّت باشد[2].
اشكال
محقّق اصفهانى بر آخوند:
محقّق
اصفهانى (رحمة الله عليه) در ردّ مدّعاى صاحب كفايه، حيثيات مذكور- نظير موافقت
امر يا سقوط اعاده و قضاء- را از مقوّمات مفهوم مىداند و در اشكال بر صاحب كفايه
كه آنها را دخيل در مفهوم صحّت ندانسته و تنها از لوازم و تبعات آن دانسته است
مىفرمايد: