نام کتاب : اصول فقه نوين نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 362
مطلب
دوّم: مفهوم صحيح و فاسد
در
رابطه با تعريف «صحيح» و «فاسد» نظرياتى وجود دارد كه در ذيل به مهمترين آنها
اشاره مىكنيم:
1)
برخى از فقها و متكلّمين 5: صحيح آن است كه موجب سقوط اعاده و قضاء باشد و فاسد
خلاف آن است. اين نظريه به فقها نسبت داده شده است[1]؛
2)
برخى ديگر از فقها و متكلّمين 5: صحيح عبارت از موافق با امر شرعى، و فاسد خلاف آن
است. اين نظريه به متكلّمين منسوب است[2]؛
3)
صاحب كفايه و بسيارى از محقّقان 5: صحيح عبارت است از «تامّ الأجزاء والشرائط».
بنابر اين، صحّت عبارت از تماميت به لحاظ اجزاء و شرايط است و فساد، خلاف آن است.
اين نظريه، مختار صاحب كفايه[3]، و ميرزاى
نائينى[4]، و محقّق
خوئى[5] است. و بر
اساس اين تعريف محقّق خوئى وصف صحّت و فساد را مختصّ به مركبات مىداند؛
4)
استاد شهيد صدر (قدس سره): صحيح بهمعناى واجديت حيثيت «مرغوبيت شيئ» است. و لذا
نه تنها مركبات قابل اتصاف به صحّت و فسادند؛ بلكه بسائط نيز قابل اتصاف به صحّت و
فساد مىباشند. چنانكه مىگوييم: اند يشه صحيح و انديشه فاسد[6].
[1] . كفاية الأصول، ج 1، ص 35؛ المحاضرات، ج 1، ص 143.