مشروع مىباشد، مثل خواندن قرآن و نماز ميت كه
بدون طهارت صحيح مىباشد ولى با طهارت بهتر است، همچنين براى عملى كه بدون طهارت
حرام است، مثل مس خط قرآن وخواندن آيات سجده و دخول وتوقف در مساجد تيمم جايز است
چنان كه تيمم براى اين كه با طهارت باشد مشروع مىباشد.
(مسأله
377) هرگاه براى عملى مثلًا براى اين كه با طهارت باشد تيمم نمايد، تمام
اعمال ديگر را ازقبيل خواندن نماز مس خط قرآن مىتواند انجام دهد، ولى اگر تيمم در
حالت تنگى وقت باشد، هيچ عمل ديگرى را نمىتواند با آن انجام دهد، بنابراين اگر
داخل شدن جنب در مسجد براى نجات مسلمانى واجب شود و وقت نيز تنگ باشد، مىتواند
تيمم كند، ولى با آن تيمم نمىتواند اعمال ديگرراانجام دهد.
(مسأله
378) كسى كه تيمم كرده، اگر در وسعت وقت آب بيابد و وضو يا غسل انجام
ندهد، تيمم اوباطل مىشود چه بعد بتواند طهارت بگيرد چه نتواند. اگر كسى دو تيمم
يكى بدل از وضو و ديگرى بدل از غسل كرده باشد، چنانچه آب به مقدار وضو باشد تيمم
بدل از آن باطل مىشود و چنانچه آب به مقدار غسل باشد بايد با آن غسل كند.
(مسأله
379) اگر گروهى كه تيمم كرده اند آبى پيدا كنند كه فقط براى يك نفر آنها
كافى باشد، چنانچه همه بسوى آن بروند ولى تنها يك نفر به آن برسد، فقط تيمم او
باطل مىشود و چنانچه هيچكس به آن نرسد، تيمم همه صحيح است، اما اگر هيچكس بسوى
آن نرود، تيمم همه باطل مىشود. اگر مالك، آب را براى همه مباح كند تيمم همه باطل
مىشود، ولى اگر مالك بعضى را اجازه دهد، فقط تيمم آنهاباطل مىشود.
(مسأله
380) حكم تداخل غسلها كه سابقاً گذشت در تيمم نيز جارى است، بنابراين
اگر سببهاى متعدد براى غسل باشد، يك تيمم كافى است و اگر يكى از آنها غسل جنابت
باشد، نيازى به وضو ياتيمم بدل از آن نمىباشد و اگر غسل جنابت از جمله آنها
نباشد ومحدث به حدث اصغر نيز باشد يايكى از غسلها غسل استحاضه متوسطه باشد، بايد
وضو يا تيمم بدل از آن را انجام دهد.
(مسأله
381) اگر جنب و بى وضو و ميت جمع شوند و آب براى يكى از آنها كافى باشد،
چنانچه ملك يكى از آنها باشد، بايد براى خود مصرف كند و اگر ملك هيچ يك از آنها
نباشد