responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 93

(مسأله 356) واجب نيست كه مسح با تمام كف دو دست صورت گيرد بلكه اگر با بعضى از آن دوهم صورت گيرد به گونه‌اى كه تمام پيشانى و دو طرف آن را فراگيردكافى است.

(مسأله 357) در تيمم بدل از وضو يا غسل بنابراظهر دستها را يك بار براى پيشانى ويك بار براى پشت دستها به زمين بزند، اما بنابر اظهر و يا لااقل بنابر احتياط به اين صورت كه اوّل دست‌ها را به زمين زده پيشانى را مسح كند و بعد بار دوم دست‌ها را به زمين زده پشت دست‌ها را مسح كند.

(مسأله 358) اگر نتواند كف دست را بر زمين بزند يا كف دست به گونه‌اى نجس باشد كه سرايت كند و ازاله آن ممكن نباشد در هر دو صورت بايد با پشت دست تيمم كند امّا اگر نجاست كف دست سرايت كننده نباشد بايد با كف دست تيمم كند هرچند بنابر ظاهر لازم نيست كف دست‌ها و مواضع تيمم از نجاست سرايت كنند و غير سرايت كننده پاك باشد. اگر به پيشانى يا پشت دست مانعى باشد كه نتواند آن را از بين ببرد، بايد بنابراحتياط واجب با همان كيفيت تيمم كند ونماز بخواند سپس قضانمايد و اگر مانع در كف دست باشد با پشت دست تيمم كند اما احتياط مستحب آن است كه با كف دست نيز تيمم نمايد.

(مسأله 359) تيمم در حدث اصغر بدل از وضو و در حدث اكبر بدل از غسل است. بنابر اين در غيرجنابت، مكلف علاوه بر تيمم بدل از غسل، بايد بدل از وضو نيز تيمم كند ولى در جنابت تيمم بدل ازغسل كافى است. چنان‌چه مكلف نتواند غسل نمايد ولى بتواند وضو بگيرد، بايد وضو بگيرد و به جاى غسل تيمم كند، ولى اگر بتواند غسل نمايد، بايد غسل كند و اين غسل از وضو كفايت مى‌كند، مگر دراستحاضه متوسطه كه علاوه بر غسل وضو گرفتن لازم است و اگر نتوانست وضو بگيرد بايد تيمم بدل از آن را انجام دهد.

شرايط تيمم‌

در تيمم نيّت قربت و اخلاص شرط است، اما نيّت اين‌كه تيمم بدل از وضو است يا غسل لازم نيست مگر آن‌كه اشتباه شود.

(مسأله 360) اگر دو تيمم يكى بدل از وضو وديگرى بدل از غسل واجب باشد، بايد نيّت هريك راتعيين نمايد وگرنه تيمم باطل است.

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 93
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست