(مسأله 262) اگر اجازه گرفتن از ولى ممكن نباشد، يا ولى از اذن وغسل دادن
خوددارى كند، اذن اوساقط مىشود، و بر غير ولى واجب است كه ميت را غسل بدهد.
(مسأله
263) اگر ميت وصيت كرده باشد كه فردى معينى او را غسل بدهد واجب نيست آن
فرد قبول كند و چنانچه قبول كرد، احتياجى به اجازه اولياى ميت نيست، بلكه ولى ميت
در غسل دادن نمىتواند مزاحم او شود. اگر شخصى را براى تجهيز جنازه خود معين كند،
آن شخص مىتواند در زمان حيات موصى رد كند، اما پس از مرگ نمىتواند و اگر قبول
كرد اجازه ولى لازم نيست بلكه ولى وغير اوبدون اجازه وصى (وصى در اينجا كسى است كه
قبول كرده است ميت را تجهيز كند) نمىتوانند ميت راتجهيز نمايند.
شرايط غسل
اول:
نيت (قصد قربت، اخلاص و تمييز)، اگر دو يا چند نفر، ميت را غسل دهند،
كسى كه درغسل مباشرت مستقيم دارد و در عرف غسل دهنده شمرده مىشود نيت نمايد، اخذ
اجرت باقصدقربت منافات ندارد، در صورتى كه اين اجرت براى بهاى آب ومزد شستشو
وغيراينها باشد، بلكه براى خود غسل نيزاخذ اجرت مانعى ندارد اگرچه احتياط ترك آن
است.
دوم:
آب پاك باشد.
سوم:
آب مباح باشد.
چهارم:
سدر وكافور مباح باشند.
چنانچه
فضا، ظرف آب، مجراى آب غسل وتختهاى كه ميت را روى آن غسل مىدهند منحصر، به تخته
غصبى باشد، غسل ساقط مىشود و چنانچه غسل دادند، غسل صحيح است واين تفصيل درظرف
آبى نيز كه غصبى است جارى مىشود.
(مسأله
264) اگر قبل از سرد شدن بدن ميّت غسل دهند مجزى است.
(مسأله
265) اگر سدر وكافور پيدا نشود، بنابراحتياط واجب بجاى هركدام ميت را با
آب خالص غسل داده و تيمم نيز بدهند يعنى سه بار غسل و دوبار تيمم بدل از سدر و
كافور بدهند.
(مسأله
266) سدر وكافور بايد به اندازهاى زياد نباشد كه آب را مضاف كند و به
اندازهاى هم كم نباشد كه به آن مخلوط سدر وكافور نگويند و چنانچه در آب خالص
مقدارى كمى از