سدر وكافور باشدكه به آن مخلوط نگويند، مانعى
ندارد وفرقى بين سدر خشك، و سبز وتازه نيست.
(مسأله
267) اگر آب پيدا نشود يا استعمال آب باعث متلاشى شدن گوشت ميت بشود،
بايد او را سه بار تيمم دهند به نحوى كه يكى از آن سه بار به قصد مافى الذمه باشد.
(مسأله
268) در تيمم ميت بنابراحتياط واجب يك بار با دست زنده، ميت را تيمم دهند
ويكبار بادست خود ميت.
(مسأله
269) تا وقتى كه احتمال غسل دادن ميت وجود دارد نوبت به تيمم نمىرسد،
مگر آن كه نااميد شوند كه در اين صورت وظيفه تيمم است ولى چنانچه قبل از دفن
امكان غسل فراهم گردد واجب است او را غسل دهند و اگر بعداز دفن امكان غسل فراهم
گردد، چنانچه ترسى از جهت ضرر يابى احترامى به ميت نباشد، بنابر اظهر واجب است
نبش قبر نموده او را غسل دهد، اگر موجب بى احترامى به ميت گردد غسل واجب نيست و
همين حكم در صورت تعذر سدر و كافور نيز جارى است.
(مسأله
270) اگر بدن ميت در اثناء غسل يا بعد از آن نجس شود واجب است كه او را
تطهير نمايندحتى اگر در قبر گذاشته باشند، البته بعد از دفن واجب نمىباشد.
(مسأله
271) هرگاه بعد از غسل، از ميت بول يا منى خارج شود اگرچه وارد قبر نكرده
باشند، اعاده غسل لازم نيست.
شرايط غسل دهنده
اول: آن
كه بالغ باشد، بنابراين غسل دادن غير بالغ كفايت نمىكند.
دوم: آن
كه عاقل باشد، بنابراين غسل دادن ديوانه صحيح نيست.
سوم: آن
كه مسلمان باشد و غسل دادن كافر مجزى نيست و بنابر احتياط مستحب غسل دادن غير
مؤمن، براى مؤمن مجزى نيست گرچه بعيد نيست كه كافى باشد.
چهارم:
مماثلت، يعنى مرد را مرد غسل دهد و زن را زن، مگر در سه مورد: يكى آنكه ميت پسر
بچه باشد اگرچه بيشتر از سه ساله وبدن او برهنه باشد كه جايز است زن يا مرد او را
غسل دهد، اما اگر مرد با وجود زن دختربچه را غسل دهد اشكال دارد.