responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 46

حرام است اجيركرد و چنان‌چه به يكى از آن دو، مى‌توان اقتدا كرد نه به ديگرى، اجاره كردن آن ديگرى براى داخل شدن به حرمين يا خواندن سوره‌هاى سجده صحيح نمى‌باشد و چنان‌چه هر دو عادل نباشندمانعى از اجيرشدن هر دو نيست. ولى اگر يكى از آنها اجمالًا به جنابت خود يا ديگرى آگاه باشد ودومى چنين علمى نداشته باشد، مانعى از اجيرشدن دومى نيست اما اجيرشدن اولى اگر اثرى برعلم اجمالى او باشد وعلم اجمالى او تكليفى را بر وى حمل نمايد، اجاره اوباطل است.

(مسأله 187) با شك وجهل به جنابت هيچ چيز بر او حرام نيست مگر آن‌كه سابقاً جنب بوده باشد.

چيزهايى كه بر جنب مكروه است‌

خوردن وآشاميدن قبل از وضو يا قبل از مضمضه و استنشاق و خواندن بيش از هفت آيه ازسوره هايى كه سجده واجب ندارد مكروه است. بلكه احتياط مستحب اين است كه در حال جنابت چيزى از قرآن نخواند وهمچنين تماس بدن با غير خط قرآن (جلد، حاشيه و فاصله بين خطهاى قرآن) وخوابيدن بدون وضو يا تيمم بدل از غسل مكروه است.

واجبات غسل‌

اول: نيت، كه بايد تا آخر غسل ادامه داشته باشد.

دوم: شستن ظاهر پوست به گونه‌اى كه مسمّاى غسل بر آن صدق كند و چيزى را كه مانع از رسيدن آب به بدن است برطرف كند. شستن مو واجب نيست مگرموهاى كوتاهى كه جزء بدن حساب مى‌شود. همچنين شستن باطن بدن واجب نيست و بنابر احتياط مستحب آنچه را كه نمى‌داند از ظاهر يا باطن است شسته شود مگر آن‌كه سابقاً از ظاهر بوده كه شستن آن واجب است.

غسل را چه واجب و چه مستحب، به دو صورت مي‌توان انجام داد:

1- غسل ترتيبى: بايد اول سر وگردن، بعد بدن را بشويد و بهتر آن است كه اول طرف راست وبعد طرف چپ را بشويد وهر قسمتى را كه مى‌شويد بايد مقدارى از قسمت ديگر را هم با آن بشويد، و در شستن اعضا ترتيب لازم نيست بنابر اين مى‌تواند از پايين به بالا بشويد در غسل كيفيت خاصى لازم نيست بلكه مسماى آن كفايت مى‌كند، بنابراين مى‌توان بخشى از آن را به‌

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 46
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست