responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 45

چيزهايى كه براى آنها غسل جنابت لازم است‌

اول: نمازهاى واجب، مستحب، اجزاى فراموش شده نماز، نماز احتياط و نماز طواف. اما براى نماز ميت غسل واجب نيست.

دوم: طواف واجب.

سوم: روزه؛ كه اگر تا طلوع فجر عمداً بر جنابت باقى بماند روزه‌اش باطل مى‌شود. همچنين كسى كه غسل را فراموش كرده باشد بنابر تفصيلى كه دارد در باب صوم مى‌آيد.

چهارم: مسّ خط قرآن واسم خداوند اگر در قرآن باشد كه در بحث وضو گذشت.

پنجم: ورود ويا توقف در مسجد الحرام ومسجد پيغمبر صلى الله عليه و آله حرام است اگرچه از يك در داخل و از در ديگر خارج شود، ولى در مساجد ديگر به دو صورت جايز است: يكى آن‌كه از يك دروارد و از در ديگر خارج شود وديگر آن‌كه بخواهد چيزى مثل كتاب ومانند آن را بدون درنگ از آنجابردارد، ولى گذاشتن چيزى در مسجد در حال عبور يا از خارج آن حرام است. حرم ائمه اطهار عليهم السلام بنابراحتياط واجب حكم مساجد را دارد، اما رواق حرمها اين حكم را ندارد.

ششم: خواندن آيات سجده واجب كه در سوره‌هاى سجده، فصّلت، نجم و علق هستند و بنابراحتياط مستحب از خواندن بقيه آن سوره‌ها حتى جزئى از «بسم اللَّه» خوددارى نمايد.

(مسأله 183) در حرمت ورود جنب به مساجد بين مساجد آباد وخراب فرقى نيست اگرچه در آن كسى نماز نخواند و يا در سرزمينهايى باشد كه با جنگ گرفته شده وآثار مسجد به كلى از بين رفته باشد.

(مسأله 184) احكام مسجد در بخشهاى مشكوك آن مثل صحن، اتاق وگلدسته‌ها جارى نيست مگر آن‌كه مسلمانان آن شهر صحن را جزء مسجد قراردهند.

(مسأله 185) جنبى كه نمى‌تواند غسل جنابت كند، جايز نيست خود را براى كارهاى مسجد اجيرنمايد، ولى اگر شخص جنب را براى كارهاى مسجد اجير كند بر اساس اين‌كه خود او از درنگ درمسجد درحال جنابت باكى ندارد در اين صورت اجاره او صحيح است و اگر بعد از عقد عذر بياورد كه جنب است پذيرفته مى‌شود، امّا مستأجر خيار فسخ دارد.

(مسأله 186) اگر بداند يكى از اين دو نفر جنب هستند وخود آنها نيز به آن آگاه باشند چنان‌چه هردو بتوانند امام جماعت بشوند، هيچ‌يك از آنها را نمى‌توان براى كارى كه بر جنب‌

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 45
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست