نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 358
باشد، چنانچه سه روز به صورت كامل باشد، دو شب
وسط در آن داخل خواهد بود، ولى اگر سه روز به صورت تلفيقى باشد سه شب وسط آن در سه
روز داخل است.
(مسأله
1442) در صورتى خيار تأخير وجود دارد كه تأخير در دادن جنس يا عوض شرط
نشده باشد و گرنه خيار وجود ندارد.
(مسأله
1443) خيار تأخير در صورتى وجود دارد كه جنس مشخص باشد، ولى اگر جنس كلى
در ذمّه باشد نداشتن خيار تأخير بعيد نيست.
(مسأله
1444) اگر جنس معينى مانند بعضى سبزيجات وگوشت كه در بعضى اوقات تا يك روز
فاسدمى شود معامله شود، اگر تا شب پول آن را ندهد خيار ثابت است و اگر فروشنده
معامله را فسخ كند، مىتواند هر طور كه بخواهد در جنس تصرف نمايد.
(مسأله
1445) با اسقاط خيار تأخير، بعد از سه روز اين خيار ساقط مىشود وبنابراظهر
با اسقاط آن قبل از سه روز و با شرط سقوط آن در ضمن عقد نيز ساقط مىشود. ولى
اگرخريدار بعدازسه روز و قبل از فسخ فروشنده قيمت را بدهديا خود فروشنده آن را از
خريدار مطالبه كند، بنابر اظهرخيارساقط نمىشود وفروشنده حق دارد معامله را فسخ
كند، مگر آنكه كاشف از رضايت فروشنده به معامله باشد.
(مسأله
1446) خيار تأخير فورى نيست، بنابراين با تأخير از سه روز ساقط نمىشود
مگر آنكه يكى ازمسقطات موجود باشد.
6- خيار رؤيت
خيار
رؤيت در جايى است كه خريدار جنسى را ببيند سپس آن را بخرد و بعد ازخريدن برخلاف
آنچه كه ديده بود آنرابيابد يا آن را باوصفى كه بيان شده خريدارى كند و خلاف آن
درآيد، در اين صورت خريدار مىتواند معامله را فسخ يا امضا نمايد.
(مسأله
1447) در صفتى كه تخلف آن موجب خيار است فرق نمىكند كه آن صفت، صفت كمال
باشدكه قيمت آن را افزايش مىدهد، يا صفت كمال نباشد يا اينكه نزد قومى مرغوب
ونزد قوم ديگرى نامرغوب باشد، مثلًا شرط كند به اينكه پارچه به رنگ قرمز باشد نه
سياه.
(مسأله
1448) صاحب خيار مىتواند معامله را فسخ نموده، عين را برگرداند، يا
معامله را فسخ
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 358