نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 138
نماز بخواند، اذان واقامه ساقط نمىشود.
ساقط
شدن اذان واقامه نمازگزار در صورتى است كه نماز جماعت قبلى با اذان واقامه انجام
شده باشد وهر دو نماز ادائى و در وقت مشترك باشند، ولى اگر آن جماعت به اذان
واقامه جماعت ديگرى اكتفا نموده باشد يا نماز آنان باطل باشد به اين ترتيب كه
مأمومين بدانند كه امام فاسق بوده است، اذان واقامه نمازگزار ساقط نمىشود واين
حكم در غير مسجد جارى نيست.
جملههاى اذان واقامه
اذان
هيجده جمله است: «اللَّه أكبَرُ» چهار مرتبه، «أشْهَدُ أنْ لا الهَ الَّا اللَّهُ»
و «أشْهَدُ أنَ مُحَمّداً رَسُولُ اللَّهِ» و «حَيَّ عَلى الصَّلاةِ» و «حَيَّ
عَلى الْفَلاحِ» و «حَيَّ عَلى خَيْرِ الْعَمَلِ» و «اللَّه أكبَرُ» و «لا الهَ
الَّا اللَّهُ» هر يك دو مرتبه. و اقامه هفده جمله است، يعنى دو مرتبه «اللَّه
أكبَرُ» از اول أذان ويك مرتبه «لا الهَ الَّا اللَّهُ» از آخر آن كم ميشود و بعد
از گفتن «حَيَّ عَلى خَيْرِ الْعَمَلِ» بايد دو مرتبه «قَدْقَامَتِ الصَّلاةِ»
اضافه نمود.
ومستحب
است بعد از شهادت به رسالت در أذان و اقامه، «أشْهَدُ أنَ عليّاً وليُّ اللهِ»
گفته شود. وهمچنين هنگام ذكر نام پيامبر صلى الله عليه و آله صلوات بفرستد.
شرايط اذان و اقامه
1-
نيّت، از اوّل اذان واقامه تا آخر آنها و در نيت قصد قربت معتبر است چون
هر دو از عبادات مىباشند وتعيين نمودن نيز معتبر است. يعنى نمازگزار اگر نماز صبح
را قصد كند بايد اذان واقامه رابعنوان نماز صبح بجا آورد، همچنين در بقيه نمازها،
خلاصه نيت كند كه: «اذان نماز صبح يا اقامه نماز صبح را بجا مىآورم قربةً الى
الله تعالى».
2
و 3- عقل وايمان، اكتفا نمودن به اقامه بچه مميز مجزى
نيست گرچه اكتفا نمودن به اذان اوصحيح است.
4-
ذكورت، اذان واقامه زنان براى مردان كفايت نمىكند حتى براى محارم. بله، در
نماز جماعت زنان اگر امام جماعت زن باشد، اذان و اقامه زن كافى است.
5-
ترتيب، يعنى بايد اول اذان وبعد اقامه گفته شود وبين جملهها بايد ترتيب
مراعات گردد، و
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 138