responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 137

(مسأله 563) نماز خواندن در چند جا مكروه است: حمام، محل زباله، كشتارگاه، دستشويى، ميكده، خوابگاه شتر، طويله اسب وقاطر والاغ وگوسفند بلكه در هرجاى آلوده و در وسط راه مردم در صورتى كه به عابران ضرر نزند، اما اگر عابرين از كار نمازگزار متضرر شوند نماز او حرام و باطل است. همچنين نماز خواندن در جوى آب در زمانى كه آب آن قطع است و در زمين شوره زاروآشپزخانه و مقابل آتش حتى چراغ و روبروى عكس جاندار يا روبروى قرآن وكتابى كه باز است و بر روى قبر و در قبرستان يا روبروى قبر وبين دو قبر مكروه است، امّا اگر در دو مورد اخير حائلى باشد، يا ده ذراع با قبر فاصله داشته باشد كراهتى ندارد. همچنين نمازخواندن در جايى كه در مقابل اوانسانى قرار گيرد مكروه است. البته موارد ديگرى از كراهت وجود دارد كه در جاى خود ذكر شده است.

اذان و اقامه‌

براستحباب اذان واقامه در نمازهاى يوميه چه ادا يا قضا وچه در سفر يا غير سفر وچه در سلامتى يا مرض وچه به جماعت يا فرادى و چه زن يا مرد تأكيد شده است ونسبت به مردان در نماز ادايى ومخصوصاً مغرب وصبح بيشتر تأكيد شده است وبالخصوص نسبت به اقامه تأكيد بيشترى شده است، ولى اذان و اقامه در نمازهاى واجب غير يوميه و مستحبى مشروع و جايز نيست.

(مسأله 564) در دو نماز أذان جايز نيست: اول نماز عصر روز عرفه در عرفات، و دوم نماز عشاء شب عيد قربان براى كسى كه در مشعرالحرام باشد، و در اين دو نماز در صورتى اذان ساقط مي‌شود كه بين آنها با نماز قبلى هيچ فاصله نشود، يا فاصله كمى باشد.

(مسأله 565) در چند مورد اذان واقامه هر دو ساقط مى‌شوند:

1- در نماز جماعت، وقتى كه امام، اذان واقامه را از خارج شنيده باشد.

2- كسى كه وارد نماز جماعتى بشود كه اذان واقامه براى آن گفته اند اگر چه نشنيده باشد يا واردنماز جماعتى شود كه امام اذان و اقامه را از خارج شنيده است.

3- كسى كه وارد مسجد مى‌شود وهنوز مأمومين متفرق نشده اند چه نماز را به جماعت بصورت امام يا مأموم وچه فرادى بخواند، البته بشرطى اذان واقامه از او ساقط مى‌شود كه نماز هر دو در يك مكان باشد، پس اگر جماعت در داخل مسجد باشد ونمازگزار بخواهد بر بام مسجد

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 137
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست