responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 136

چنان‌چه بتواند در آنهارو به قبله نماز بخواند، واجب است كه آن را بجا آورد وتأخير نماز جايز نيست والّا وظيفه‌اش جمع مى‌باشد، يعنى بايد در هر دو جا نماز بخواند.

(مسأله 557) نماز واجب را مى‌توان در حال اختيار در داخل كعبه خواند اگرچه احتياط مستحبى ترك آن است، ولى در حال اضطرار اشكالى ندارد. امّا نافله را اختياراً مى‌توان در داخل كعبه معظمه خواند بدون اين‌كه احتياط در ترك آن باشد.

(مسأله 558) مستحب است نماز را در مسجد بخوانند وبهتر از همه مسجد الحرام است كه نماز درآن برابر با يك ميليون نماز است وبعد مسجد پيغمبر صلى الله عليه و آله كه نماز در آن برابر با ده هزار نماز است وبعد از آن مسجد كوفه و بيت المقدس كه نماز در آنها برابر با هزار نماز است و بعد از آن مسجد جامع كه نماز در آن برابر صد نماز است و بعد از آن مسجد قبيله كه نماز در آن برابر بيست وپنج نماز است وبعد مسجد بازار كه نماز در آن برابر با دوازده نماز است ونمازخواندن زن در خانه افضل مى‌باشد، وبهتر است در پستوى خانه واتاق عقب انجام شود.

(مسأله 559) نمازخواندن در حرم ائمه اطهار عليهم السلام مستحب است بلكه گفته شده كه از مسجد افضل مى‌باشد و در روايت آمده كه نماز در حرم اميرالمؤمنين عليه السلام برابر با دويست هزار نماز است.

(مسأله 560) تعطيل نمودن مسجد مكروه است و در روايت آمده است كه سه چيز نزد خداوندشكايت مى‌كنند، مسجد متروكه كه كسى در آن نماز نمى‌خواند و عالمى كه نزدجاهلان است و آنها مسائل شرعى خود را نمى‌پرسند وقرآنى كه گردوخاك روى آن را گرفته وخوانده نمى‌شود.

(مسأله 561) زيادرفتن به مسجد مستحب است و در خبر آمده است كسى كه به مسجد مى‌رود براى هر قدمى كه برمى دارد تا به منزل برگردد ده حسنه براى او حساب مى‌شود وده گناه از او پاك مى‌گرددوده درجه به او داده مى‌شود وهمسايه مسجد اگر عذرى مثل آمدن باران نداشته باشد، مكروه است درغير آن مسجد نماز بخواند و در خبر آمده است براى همسايه مسجد نمازى نيست مگر در آن مسجد.

(مسأله 562) اگر كسى در محلى نماز بخواند كه احتمال عبور كسى از جلو نماز است مستحب است جلوى خود چيزى بگذارد و اگر چوب يا ريسمانى يا مقدار خاكى هم باشد كافى است.

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 136
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست