responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 543

سوره حمد را بخواند، چه پيش از ركوع بفهمد يا بعد از آن نمازش صحيح است.

1076- كسى كه قصد داشت در ركعت سوم يا چهارم نماز سوره حمد را بخواند ولى تسبيحات به زبانش آمد، يا قصد داشت تسبيحات را بگويد ولى سوره حمد به زبانش آمد، لازم نيست آنچه را به زبانش آمده است رها كند و دوباره تسبيحات يا حمد را بخواند، چه عادتش خواندن چيزى باشد كه به زبانش آمده است يا نه، بلكه جائز است هركدام را كه به زبانش آمده است تمام كند، و نمازش صحيح مى‌باشد.

1077- اگر نمازگزار در ركعت سوم و چهارم تسبيحات اربعه يا سوره حمد را فراموش كند و بعد از رسيدن به حدّ ركوع متذكّر شود، نماز او صحيح است، ولى احوط راجح آن است كه بعد از نماز دو سجده سهو بجا آورد؛ و اما اگر پيش از رسيدن به حدّ ركوع متذكّر شود، بايد برگردد و تسبيحات اربعه يا سوره حمد را بخواند.

1078- كسى كه عادت دارد در ركعت سوم و چهارم نمازش تسبيحات اربعه را بخواند، اگر بدون توجه با قصد قربت مشغول خواندن سوره حمد شود، جائز است همان را تمام كند، و نمازش صحيح است.

1079- كسى كه در ركعت سوم و چهارم مشغول استغفار است، اگر شك كند كه تسبيحات اربعه يا سوره حمد را خوانده است يا نه، چنانچه عادت داشته كه در نماز بعد از تسبيحات اربعه استغفار كند، نبايد به شك خود اعتناء نمايد؛ ولى اگر در جاهاى ديگر نماز هم استغفار مى‌كرده، بايد تسبيحات اربعه را بگويد يا سوره حمد را بخواند.

1080- اگر نمازگزار پيش از خم شدن براى ركوع در حالى كه مشغول گفتن استغفار نيست شك كند كه تسبيحات اربعه يا سوره حمد را خوانده است يا نه، بايد تسبيحات اربعه را بگويد يا سوره حمد را بخواند.

1081- اگر نمازگزار در ركوع ركعت سوم و چهارم شك كند كه تسبيحات اربعه يا سوره حمد را خوانده يا نه، نبايد به شك خود اعتناء كند؛ ولى اگر پيش از رسيدن به حدّ ركوع شك كند، لازم است برگردد و تسبيحات اربعه را بگويد يا سوره حمد را بخواند.

ششم- ركوع:

ركوع در لغت به معناى خم شدن و پايين آوردن سر مى‌باشد، و منظور از ركوع در

نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 543
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست