responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 542

1069- بر هر يك از مرد و زن واجب است كه در ركعت سوم و چهارم نماز خود حمد يا تسبيحات را آهسته بخوانند؛ و چنانچه كسى حمد را اختيار كند، بنابر احتياط واجب بايد «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» آن را هم آهسته بگويد.

مستحبات مربوط به تسبيحات اربعه:

1070- مستحب است نمازگزار موقع گفتن تسبيحات اربعه دو چيز را مراعات كند:

1- تسبيحات اربعه را سه مرتبه بگويد، 2- بعد از گفتن تسبيحات اربعه استغفار كند، مثلًا بگويد:

«أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّي‌ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ» يابگويد: «أَللَّهُمَّ اغْفِرْ لي‌».

خِلَل و شك در تسبيحات اربعه:

1071- كسى كه نمى‌تواند تسبيحات اربعه را ياد بگيرد يا آنها را درست بخواند ولى مى‌تواند سوره حمد را درست بخواند، بايد در ركعت سوم و چهارم نماز خود سوره حمد را بخواند؛ و اگر از خواندن حمد هم عاجز باشد، بايد هر مقدار از تسبيحات را كه مى‌تواند بگويد؛ و اگر نتواند چيزى از تسبيحات را بگويد، واجب است به جاى تسبيحات هر ذكرى از اذكار خداى تعالى را كه مى‌تواند بگويد.

1072- نمازگزار در تنگى وقت بايد تسبيحات اربعه را يك مرتبه بگويد؛ و اگر به مقدار گفتن آن هم وقت ندارد، چنانچه يك مرتبه «سُبْحانَ اللَّهِ» بگويد كافى است.

1073- اگر نمازگزار از اول نماز قصد كند كه در ركعت سوم و چهارم سوره حمد را بخواند، تا وقتى كه شروع به خواندن سوره حمد نكرده است مى‌تواند از قصد خود برگردد و تسبيحات اربعه را بگويد، و نيز اگر از اول نماز قصد كند كه تسبيحات را بگويد، تا وقتى كه شروع به گفتن تسبيحات اربعه نكرده است مى‌تواند از قصد خود برگردد و سوره حمد را بخواند.

1074- اگر كسى در ركعت سوم و چهارم نماز تسبيحات يا سوره حمد را عمداً بلند بخواند، نماز او باطل مى‌شود؛ ولى اگر از روى سهو يا فراموشى يا ندانستن مسأله باشد، نمازش صحيح است، و اعاده آن لازم نيست، اگرچه قبل از ركوع متذكر شود.

1075- اگر نمازگزار در دو ركعت آخر نماز به خيال اينكه در دو ركعت اول است سوره حمد را بخواند، يا در دو ركعت اول نماز به گمان اينكه در دو ركعت آخر است‌

نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 542
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست