اول:
هرگاه براى نماز جماعتى اذان و اقامه گفته باشند، و كسى بخواهد با آن جماعت نماز
بخواند، لازم نيست براى نماز خود اذان و اقامه بگويد.
دوم:
هرگاه عدّهاى در جايى- چه در مسجد و چه در غير مسجد- مشغول نماز جماعت باشند يا
نماز آنان تازه تمام شده و صفها بهم نخورده است، كه اگر انسان بخواهد فرادى يا با
جماعت ديگرى كه بر پا مىشود در آنجا نماز بخواند، با سه شرط اذان و اقامه از او
ساقط است:
1-
براى آن نماز جماعت اذان و اقامه گفته باشند.
2-
نماز جماعتى كه خوانده شده است باطل نباشد.
3-
نماز او و نماز جماعت در يك مكان باشد، پس اگر نماز جماعت داخل مسجد باشد و او
بخواهد در پشت بام مسجد نماز بخواند، مستحب است اذان و اقامه را بگويد؛ و اگر كسى
در شرط دوم از اين سه شرط شك كند- يعنى شك كند نماز جماعتى كه خوانده شده صحيح
بوده است يا نه- اذان و اقامه از او ساقط است؛ ولى اگر در يكى از دو شرط ديگر شك
كند، مستحب است اذان و اقامه را بگويد.
سوم:
كسى كه اذان و اقامه شخص ديگر را شنيده است- چه آنها را بازگو كرده باشد يا نه- در
صورتى كه بين اذان و اقامه و نمازى كه مىخواهد بخواند زياد فاصله نشده باشد،
مىتواند براى نماز خود اذان و اقامه نگويد، به شرط اينكه تمام جملات آنها را
شنيده باشد؛ و چنانچه گوينده اذان و اقامه جملهاى از آنها را ترك كرده باشد، براى
شنونده جائز است كه فقط همان جمله را بگويد، و به آن اكتفاء نمايد، مشروط به اينكه
ترتيب بين جملات اذان و اقامه حاصل شود؛ و اگر تنها اذان يا اقامه را بشنود، هر
كدام را كه نشينده است خودش بگويد؛ و ظاهراً در صورتى كه اقامه را شنيده باشد وبعد
از آن خودش اذان را بگويد، نمىتواند به اقامهاى كه شنيده است اكتفاء نمايد، زيرا
ترتيب بين اذان و اقامه از او فوت شده است.