responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 481

حكم همراه بودن اجزاء مردار با نمازگزار:

797- اگر از مردار حلال گوشت چيزى مانند مو يا پشم يا كرك كه روح ندارند همراه نمازگزار باشد، يا نمازگزار با لباسى كه از آنها تهيه شده است نماز بخواند، نمازش صحيح مى‌باشد.

798- اگر از مردار چيزى مانند گوشت يا پوست كه روح داشته‌اند همراه نمازگزار باشد، نمازش باطل است، اگرچه آن چيز لباس او نباشد.

شرط چهارم- لباس نمازگزار از اجزاء حيوان حرام گوشت نباشد:

799- لباس نمازگزار نبايد از مو يا پشم يا كرك يا پوست حيوانى كه گوشت آن بالإصالة حرام است- مانند گربه و ...- تهيه شده باشد، بلكه اگر يك مو از آن حيوان هم همراه نمازگزار باشد، نمازش باطل است؛ ولى اگر لباس نمازگزار از مو يا پشم يا كرك يا پوست حيوانى باشد كه بالعرض حرام است- مانند گوسفندى كه نجاستخوار شده يا بره‌اى كه استخوانش از شير خوك محكم شده است- اشكال ندارد.

800- اگر از حيوان حرام گوشتى- مثلًا گربه- آب دهان يا آب بينى يا رطوبت پاك ديگرى بر بدن يا لباس نمازگزار باشد، تا زمانى كه تَر باشد نماز با آن باطل است؛ ولى اگر خشك شده و عين آن برطرف شده باشد، نماز با آن صحيح است.

801- اگر مو يا عرق يا آب دهان مسلمانى بر بدن يا لباس نمازگزار باشد اشكال ندارد، و همچنين است اگر مرواريد يا موم يا عسل همراه او باشد.

802- نماز خواندن با لباسى كه انسان شك دارد آن لباس از حيوان حلال گوشت تهيه شده است يا از حيوان حرام گوشت مانعى ندارد.

803- نماز خواندن در لباسى كه از پوست و كُرك خالص خز[1] درست شده يا دكمه صدفى در آن بكار رفته باشد اشكال ندارد؛ ولى احتياط واجب آن است كه با


[1] - خز حيوانى است شبيه به شغال كه از دريا بيرون مى‌آيد، و در صحراء مى‌چرد، و بعد برمى‌گردد و در آب‌دريا فرو مى‌رود، پوست اين حيوان از كُرك پوشيده شده است، و از كُرك و پوست آن پوشاك درست مى‌كنند.

نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 481
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست