790- اگر كسى لباسى را نسيه بخرد و قصد كند قيمت
آن را ندهد، نماز در آن لباس باطل است؛ ولى اگر قصد داشته باشد قيمت آن را از مال
حرام بدهد، نمازش صحيح است، و بايد قيمت آن را از مال حلال بدهد، و همچنين است اگر
چيزى را قرض كند يا خانهاى را اجاره نمايد و قصدش اداء نكردن عوض يا پرداخت آن از
مال حرام باشد.
791-
اگر كسى با عين مالى كه خمس يا زكات آن را نداده است لباس بخرد، آن لباس در حكم
غصبى است، و نماز خواندن در آن باطل مىباشد.
شرط
سوم- لباس نمازگزار از اجزاء مردار نباشد:
792-
لباس نمازگزار نبايد از اجزاء مردارى باشد كه خون جهنده دارد؛ بلكه بهتر است با
لباسى هم كه از مردار حيواناتى مانند ماهى و مار كه خون جهنده ندارند تهيه شده است
نماز نخواند.
793-
پوستين يا لباسى كه از مو و پشم تهيه شده است، اگر از دست مسلمان گرفته شده باشد
يا اثر استعمال مسلمان- مثلًا آرم اسلامى يا شىء خاصى كه مختص به مسلمانان است-
در آن باشد، يا از بازار و يا از أرض مسلمانان بدست آمده باشد، در حكم مُذكّى
است، و نماز در آن جائز مىباشد؛ ولى بنابر أحوط بايد از پوستى كه در دست مسلمانى
است كه پوست مردار را به دباغى پاك مىداند اجتناب شود.
794-
اگر نمازگزار نداند چيزى از اجزاء مردار است و در آن نماز بخواند، اعاده آن نماز
بر او لازم نيست؛ ولى چنانچه بداند چيزى از مردار است، و شك داشته باشد كه آيا در
اجزاء مردار نماز جائز است يا نه، در اين صورت نماز در آن جائز نيست، و مجزى هم
نمىباشد.
795-
اگر نمازگزار سهواً در لباسى كه از مردار تهيه شده است نماز بخواند، چنانچه آن
مردار داراى خون جهنده بوده، بايد نمازى را كه خوانده است اعاده كند، و اگر وقت
نماز گذشته باشد، بايد قضاء آن را بجا آورد؛ ولى اگر آن مردار داراى خون جهنده
نبوده، نمازى كه خوانده است صحيح مىباشد، و اعاده آن لازم نيست.
796-
لباسى كه انسان نمىداند از پوست حيوان تهيه شده است يا از چيز ديگر، جائز است در
آن نماز بخواند.