اولش باطل بوده است، نماز دوم او- كه آن را به
جماعت اعاده كرده- كفايت مىكند.
نمازهايى
كه با جماعت خواندن آنها جائز است:
449-
اگر امام يا مأموم بخواهد نمازى را كه با جماعت خوانده است دوباره با جماعت بخواند
اشكال ندارد.
450-
موقعى كه امام جماعت نماز واجب يوميه مىخواند، جائز است هر كدام از نمازهاى واجب
يوميه را به او اقتداء كرد، مثلًا اقتداء نماز ظهر به نماز عصر و اقتداء نماز اداء
به نماز قضاء و اقتداء نماز قصر به نماز تمام و بالعكس جائز است، بلكه اگر امام
نماز يوميهاش را احتياطاً دوباره به نيت اداء مىخواند، جائز است به او اقتداء
نمود.
451-
اگر امام جماعت قضاء نماز يوميه خودش يا قضاء نماز شخص ديگرى را كه فوت آن نماز از
آن شخص يقينى باشد مىخواند، جائز است به او اقتداء نمود.
452-
اگر كسى شك كند كه نماز قضاء دارد يا نه، و بخواهد احتياطاً نماز قضاء بخواند،
جائز است به كسى كه نماز اداء واجب يوميّه مىخواند اقتداء نمايد، و همچنين اقتداء
كردن كسى كه نماز مشكوك مىخواند به شخصى كه او هم نماز مشكوك مىخواند، در صورتى
كه امام و مأموم هر دو نسبت به آن نماز هم عقيده باشند جائز است، مثلًا اگر هر دو
با يك آب وضوء گرفتند، و نماز ظهر و عصر را با هم به جماعت خواندند، و در شب شك
كردند آبى كه با آن وضوء گرفتهاند پاك بود يا نجس، واراده كردند نماز را احتياطاً
قضاء نمايند، مىتوانند اين نماز را به يكديگر اقتداء نمايند.
نمازهايى
كه با جماعت خواندن آنها ممنوع است:
453-
اگر شخصى نداند نمازى را كه امام جماعت مىخواند نماز واجب يوميه است يا نماز
مستحب، جائز نيست به او اقتداء كند، و همچنين اگر امام جماعت نماز خودش يا نماز
ميتى را احتياطاً قضاء مىكند، اقتداء به او جائز نيست، پس كسى كه قضاء نماز ميّت
مىخواند و فوت آن نماز از ميّت يقينى نيست، نمىتواند براى كسى كه او نيز قضاء
نماز ميّت مىخواند امام جماعت شود.
454-
اقتداء كردن هر كدام از نمازهاى يوميه به نماز طواف و بالعكس جائز