responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 365

نماز جمعه نماز ظهر را هم بجا آورند؛ امّا اگر حتى يك ركعت از آن هم در وقت واقع نشده باشد، نماز جمعه باطل است؛ ولى احتياط مستحب است كه آن را تمام كنند و سپس نماز ظهر را هم بخوانند.

252- اگر عمداً نماز جمعه را به قدرى تأخير بيندازند كه تنها به اندازه خواندن يك ركعت از آن وقت باقى باشد، احتياط واجب آن است كه نماز ظهر را هم بجا آورند.

253- اگر كسى يقين دارد وقت به اندازه‌اى است كه مى‌تواند حداقل واجب در تحقق دو خطبه و دو ركعت نماز جمعه را بجا آورد، بين خواندن نماز جمعه و نماز ظهر مخيّر مى‌باشد؛ و اگر يقين دارد كه به اين اندازه وقت نيست، بايد نماز ظهر را بخواند؛ و اگر شك دارد كه وقت به اين اندازه هست يا نه، در صورتى كه پس از نماز معلوم شود حتّى براى يك ركعت هم وقت باقى نبوده است، بايد نماز ظهر را بجا آورد؛ اگرچه احتياط مستحب آن است كه اگر تنها يك ركعت از آن هم در وقت واقع شده باشد نماز ظهر را بخواند.

254- اگر كسى مقدار وقت را مى‌داند، ولى شك دارد كه در اين مقدار از وقت مى‌تواند نماز جمعه را بجا آورد يا نه، جائز است نماز جمعه را شروع كند، پس اگر وقت براى همه نماز كافى بود نمازش صحيح است؛ و الّا بايد نماز ظهر را هم بجا آورد؛ ولى احتياط مستحب آن است كه در اين صورت اساساً نماز ظهر را اختيار كند.

شرط دوم- وجود يك فرسخ فاصله بين دو نماز جمعه:

255- بين اقامه دو نماز جمعه بايد حد اقل يك فرسخ شرعى كه معادل پنج هزار و چهار صد متر است فاصله باشد، پس نبايد با اطلاع از برگزارى نماز جمعه، همزمان با آن نماز يا بعد از آن، نماز جمعه ديگرى با فاصله كمتر از يك فرسخ تشكيل شود؛ و لكن اگر دو نماز جمعه در دو مكان و با فاصله كمتر از يك فرسخ و بدون اطلاع از برگزارى يكديگر تشكيل شوند، هر دو نماز صحيح مى‌باشند.

256- ميزان در همزمان و جلو يا عقب نبودن تشكيل دو نماز جمعه در فاصله كمتر از يك فرسخ- به گونه‌اى كه در فقره قبل گذشت- در خود نماز جمعه است نه در خطبه‌ها، پس اگر مثلًا در دو كشتى با فاصله كمتر از يك فرسخ همزمان خطبه نماز جمعه خوانده شود، ولى در هنگام خواندن نماز جمعه دو كشتى بيش از يك فرسخ از

نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 365
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست