responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 366

هم دور شوند، هر دو نماز جمعه صحيح مى‌باشند.

257- اگر دو نماز جمعه در يك زمان و با فاصله كمتر از يك فرسخ و با اطلاع از يكديگر تشكيل شوند، چنانچه يكى از آنها زودتر شروع شده باشد- و لو فقط به قدر تكبيرة الإحرام- نماز جمعه ديگر باطل است؛ و اگر يكى از آن دو نماز جمعه به علّت ديگرى باطل باشد، نماز ديگرى كه در اين هنگام بر پا شده است بدون اشكال صحيح است.

258- اگر يقين دارند كه در فاصله كمتر از يك فرسخ نماز جمعه‌اى برپا شده است، ولى شك دارند كه آن نماز قبلًا برگزار شده يا همزمان با آنها برگزار مى‌شود، در هر دو صورت مى‌توانند خود نماز جمعه‌اى را تشكيل دهند، و همچنين است در صورتى كه نسبت به اصل انعقاد نماز جمعه ديگر اطمينان نداشته باشند.

259- احتياط مستحب است كه قبل از اقامه نماز جمعه مطمئن شوند كه در فاصله كمتر از يك فرسخ نماز جمعه ديگرى قبل از آنها يا همزمان با آنها برگزار نشده و نمى‌شود.

شرط سوم- برپا شدن آن توسط مردان:

260- نماز جمعه بايد تنها توسط مردان منعقد شود، ولى زنان هم مى‌توانند در آن شركت كنند، و نمازشان صحيح است، و مجزى از نماز ظهر مى‌باشد.

شرط چهارم- خواندن آن به جماعت:

261- نماز جمعه بايد به جماعت برگزار شود، و نمى‌شود آن را فُرادى بجا آورد.

262- همه شرائطى كه در نماز جماعت معتبر هستند- مانند نبودن حائل و بالاتر نبودن جاى امام و فاصله نداشتن بيش از حد مأمومين با يكديگر و با امام و غير اينها- در نماز جمعه نيز معتبر مى‌باشند.

شرط پنجم- نمازگزاران حدّ اقل پنج نفر باشند:

263- براى صحّت انعقاد نماز جمعه تعداد نمازگزاران بايد حداقل پنج نفر باشد، كه يكى از آنها امام باشد و بقيّه مأموم باشند؛ هرچند تا زمانى كه تعداد آنها به هفت نفر نرسد، تشكيل نماز جمعه واجب نيست؛ و بنابر احتياط واجب نبايد هيچيك از آنها مسافر باشد.

نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 366
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست