responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 364

و سوره آن را بلند بخوانند، و مستحب مؤكد است كه در ركعت اول بعد از حمد سوره جمعه و در ركعت دوم بعد از حمد سوره منافقون را بخوانند، و نيز در نماز جمعه دو قنوت مستحب است، يكى در ركعت اول پيش از ركوع، و ديگرى در ركعت دوم بعد از ركوع؛ و چنانچه قنوت ركعت دوم را قبل از ركوع بخوانند، نماز جمعه باطل مى‌شود.

247- بهتر است در هر دو قنوت نماز جمعه اين دعاء را بخوانند:

«لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ الْحَليمُ الْكَريمُ، لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ الْعَلِيُّ الْعَظيمُ، سُبْحانَ اللَّهِ رَبِّ السَّمواتِ السَّبْعِ، وَ رَبِّ الأْرَضينَ السَّبْعِ، وَ ما فيهِنَّ وَ ما بَيْنَهُنَّ وَ رَبِّ الْعَرْشِ الْعَظيمِ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ، أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‌ مُحَمَّدٍ وَ آلِه‌ كَما هَدَيْتَنا بِه‌، أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‌ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ كَما أَكْرَمْتَنا بِه‌، أَللَّهُمَّ اجْعَلْنا مِمَّنِ اخْتَرْتَهُ لِدينِكَ، وَ خَلَقْتَهُ لِحُجَّتِكَ، أَللَّهُمَّ لاتُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا، وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً، إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ».

248- نماز جمعه داراى دو خطبه است كه مانند اصل نماز جمعه واجب مى‌باشند، و به گونه‌اى كه در شرط ششم بيان خواهد شد خوانده مى‌شوند.

شرائط مربوط به نماز جمعه:

نماز جمعه با اجتماع هفت شرط منعقد مى‌شود:

شرط اول- دخول وقت:

249- وقت نماز جمعه با زوال خورشيد شروع مى‌شود، و تا وقتى كه سايه شاخص به اندازه دو هفتم آن برسد امتداد دارد؛ و اگر از اين مقدار تا هنگام برابر شدن سايه با خود شاخص تأخير بيفتد، بايد نماز ظهر را هم بخوانند؛ ولى بعد از مساوى شدن سايه با خود شاخص احتياط واجب آن است كه فقط نماز ظهر را بخوانند.

250- بنابر احتياط واجب در روز جمعه بايد اول زوال بلافاصله اذان گفته شود، و سپس خطبه‌هاى نماز جمعه شروع شود؛ و خواندن آنها پيش از زوال خلاف احتياط است؛ مگر اينكه بعد از داخل شدن وقت مقدار واجب خطبه تكرار گردد؛ و اگر شروع خطبه از اوائل زوال تأخير بيفتد، احتياط مستحب آن است كه نماز ظهر را هم بخوانند.

251- اگر در بين نماز جمعه وقت آن تمام شود، در صورتى كه يك ركعت از آن در وقت واقع شده باشد صحيح است؛ ولى احتياط مستحب آن است كه پس از اتمام‌

نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 364
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست