responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 318

راه به دست آوردن مغرب و نصف شب:

12- بعد از غروب آفتاب از سمت مشرق سرخى‌اى آشكار مى‌گردد، و از همان سمت كشيده مى‌شود، و تقريباً در مدّت دوازده دقيقه به تدريج كم رنگ مى‌شود، و در طرف مشرق متلاشى مى‌گردد، تا حدى كه ديگر ديده نمى‌شود، و همزمان با زوال آن سرخى، سرخى مختصرى در سمت مغرب ديده مى‌شود، مغرب شرعى زمانى است كه اين سرخى مختصر در سمت مغرب ديده شود.[1]

13- شب مقدار زمانى است كه بين پنهان شدن قرص خورشيد و اذان صبح قرار دارد، و چنانچه اين زمان به دو قسمت مساوى تقسيم شود، با گذشتن نصف اول كه نيمه شب است وقت نماز مغرب و عشاء هم مى‌گذرد.[2]

14- وقت فضيلت نماز مغرب از ابتداء مغرب است تا هنگام از بين رفتن حمره مغربيّه و ناپديد شدن شفق، كه تقريباً يك ساعت بعد از غروب آفتاب مى‌باشد.

15- وقت فضيلت نماز عشاء بعد از برطرف شدن شفق تا هنگام گذشتن ثلث اول شب مى‌باشد.

16- اگر كسى اشتباهاً نماز عشاء را قبل از نمار مغرب بخواند، و بعد از نماز متوجّه شود، نمازش صحيح است، و بايد نماز مغرب را بعد از آن بجا آورد.

17- اگر كسى پيش از خواندن نماز مغرب سهواً مشغول نماز عشاء شود، و در بين نماز بفهمد اشتباه كرده است، چنانچه به ركوع ركعت چهارم نرفته باشد، بايد نيّت را به نماز مغرب برگرداند، و نماز را تمام كند، و بعد نماز عشاء را بخواند؛ و اگر به ركوع ركعت چهارم رفته باشد، بايد نماز را تمام كند، و بعد نماز مغرب را بخواند.

18- اگر كسى از روى معصيت يا به واسطه عذرى نماز مغرب و عشاء را تا نصف شب نخواند، بايد تا قبل از اذان صبح بدون نيّت اداء يا قضاء- يعنى فقط به قصد قربةً الى اللَّه- آنها را بجا آورد.


[1] - به هنگام غروب آفتاب دو سرخى نمايان مى‌شوند، كه يكى از طرف مشرق و ديگرى از طرف مغرب است، و اوّلى را حُمره مشرقيّه و دومى را حُمره مغربيّه يا شفق مى‌نامند.

[2] - بنابر اين دوازده ساعت بعداز ظهر شرعى آخر وقت نماز مغرب و عشاء است.

نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 318
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست