لازم نيست رطوبت با جستن بيرون بيايد، بلكه اگر
رطوبت با شهوت بيرون آيد و بعد از بيرون آمدن آن بدن او سست شود در حكم منى
مىباشد.
672-
اگر از مردى كه مريض نيست آبى بيرون آيد، ويكى از سه نشانهاى را كه در مسأله پيش
گفته شد- غير از جستن- داشته باشد، و نداند نشانههاى ديگر را دارد يا نه، چنانچه
پيش از بيرون آمدن آن وضوء داشته، لازم نيست وضوء بگيرد؛ ولى اگر وضوء نداشته است،
بايد وضوء بگيرد.
673-
زن هم مثل مرد محتلم مىشود، و اگر منى از او بيرون بيايد غسل بر او واجب مىشود.
674-
اگر منى به صورت خون بيرون بيايد، و انسان علم به منى بودن آن پيدا كند، غسل بر او
واجب مىشود.
675-
مستحب است انسان بعد از بيرون آمدن منى بول كند، و چنانچه بول نكند و بعد از غسل
رطوبتى از او بيرون آيد كه نداند منى است يا رطوبت ديگر، حكم منى را دارد.
سبب
دوم- جماع:
676-
تحقّق جماع به داخل شدن آلت تناسلى تا ختنهگاه در قُبُل يا دُبُر مىباشد؛ و در
صورتى كه اين حدّ قطع شده باشد، تحقق جماع به داخل شدن مقدارى است كه عرفاً إدخال
صدق كند؛ و هرگاه جنابت به اين معنى محقق شود، بر مكلّف واجب است غسل كند.
677-
بنابر اقوى غسل افراد نابالغ صحيح است، پس اگر شخص نابالغ از راه حلال و يا به هر
طريق جنب شود، أحوط آن است كه غسل نمايد.
678-
جماع موجب جنابت است، اگرچه منى خارج نشود، بدون فرق بين زن و مرد، اختيار و
اضطرار، خواب و بيدارى، بلوغ و عدم بلوغ، حتى اگر كسى آلت تناسلى بچه شيرخوار را
در خود داخل كند يا آلت خود را در قُبُل يا دُبُر شيرخوار داخل نمايد، هر دو جنب
مىشوند، و همچنين اگر كسى آلت تناسلى ميّتى را در خود داخل