شدن دو سوم آب انگور- به سبب علم يا شهادت دو نفر
عادل يا خبر دادن يك عادل بلكه يك شخص موثق و نيز با خبر دادن ذواليد ثابت مىشود.
344-
آب انگورى كه معلوم نيست جوش آمده است يا نه، خوردن آن حلال مىباشد؛ ولى اگر جوش
بيايد تا انسان يقين نكند كه دو سوم آن كم شده است، خوردنش حلال نمىباشد.
345-
اگر در يك خوشه غوره مثلًا يك يا چند دانه انگور باشد، چنانچه آبى كه از آن خوشه
گرفته شده است به جوش آيد، در صورتى كه عرفاً به آن آبغوره بگويند و اثرى از
شيرينى انگور در آن نباشد خوردنش حلال مىباشد.
346-
اگر يك دانه انگور در آب يا غذائى كه به وسيله آتش مىجوشد بيفتد و بجوشد، احتياط
واجب آن است كه از خوردن آن آب يا غذا اجتناب شود.
347-
اگر بخواهند چند ديگ شيره بپزند، بايد كفگيرى را كه در ديگ جوش آمده زدهاند در
ديگى كه جوش نيامده است نزنند؛ مگر آنكه بخواهند آن را بجوشانند؛ و اگر همه آنها
جوش آمده باشد، نبايد كفگير ديگى را كه دو سوم آن كم نشده است در ديگى كه دو سوم
آن كم شده است بزنند.
348-
چيزى كه معلوم نيست غوره است يا انگور، اگر به جوش آيد خوردن آن حرام نيست.
مطهِّر
ششم- انتقال:
349-
انتقال آن است كه خون بدن انسان يا خون حيوانى كه خون جهنده دارد- يعنى وقتى رگش
را ببرند خون از آن جستن مىكند- به بدن حيوانى كه خون جهنده ندارد منتقل گردد و
خون آن حيوان حساب شود، كه در اين صورت آن خون بر اثر انتقال پاك مىگردد، و در
حكم خون است سائر نجاسات و متنجّسات.
350-
خونى كه زالو از بدن انسان يا حيوان خون جهندهدار مىمكد نجس مىباشد، چون عرفاً
به آن خون زالو گفته نمىشود.