responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مباحث علمى دينى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 152

در اين كه هردو نوع شناخت فوق معتبر است و يا هردو معتبر نيست، يا اولى معتبر و دومى غير معتبر است و يا بالعكس؟ نظريات چهارگانه‌اى وجود دارد كه قول صحيح اين است كه هردو شناخت (عقلى و حسى) معتبر است و بقيه اقوال باطل و بى‌اساس است‌[1].

3- شناخت عرفانى كه گفته مى‌شود ذات معلوم بدون وساطت صورت ذهنى مشهود مى‌شود ولى براى اينكه اين شناخت از اوهام و تخيّلات تمايز پيدا كند كه افراد زيادى در اين وادى به گمراهى افتاده‌اند و تلبيسات ابليسى آنان باعث گمراهى ساده‌لوحان زيادى شده است. بايد آنرا متأخر از شناخت عقلى و شناخت تعبدى قرار داد.

برعلاوه، واردات ذهنى مدعيان شناخت شهودى قابل اشتباه بوده و براى ديگران حجت نيست هرچند كه مدعى ثقه و عادل باشد[2].

4- شناخت تعبدى مانند شناخت متدينين از جهان تكوينى به وسيله تفصيلات شريعت ثابت الهى در موارد مختلف كائنات.

و اين شناخت مسبوق به شناخت عقلى از وجود آفريدگار و پاره‌اى از صفات او مانند علم و قدرت و حكمت او و شناخت عقلى از رسول و


[1] - براى تفصيل اين بحث مهم، به كتاب ديگر نگارنده( متافيزيك از نظر رئالزم) مراجعه شود

[2] - در اصول فقه ثابت شده است كه اخبار( خبر دادن) از امور حسى اگر ناقل و مخبر ثقه باشد حجت است ولى خبر دادن از امور حدسى صرف حتى اگر مخبر، ثقه و عادل باشد و حتى اگر بينه باشد حجت نيست بلى در حدسيات نزديك به حس اخبار مخبر ثقه حجت است كه در كتاب بحوث فى علم الرجال نگارنده مفصلا دراين‌باره بحث شده است.

نام کتاب : مباحث علمى دينى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 152
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست