responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عدالت صحابه در پرتو قرآن، سنت و تاريخ نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 210

كتاب بيان شد و فرضيه عدالت صحابه را به نحو موجبه كلّيه نيز، آن‌گونه كه غاليان در حق صحابه ادعا كرده‌اند، به‌هيچ‌وجه اثبات نمى‌كند.

وصول سنت به دست ما با ديدگاه شيعه، درباره عدالت صحابه به نحو موجبه جزئيه كه مطابق با عقل، دين و تاريخ است، مطابقت دارد. بنابراين از رسيدن قرآن و سنت به دست ما توسط صحابه، لازم نمى‌آيد كه ما قايل به عدالت منافقان، ضعيف‌ايمان‌ها، بى‌ايمان‌ها و كسانى كه فسقشان ثابت شده است، شويم.

از دارنده اين عقيده مى‌پرسيم زنديق كيست؟ آيا كسى كه بر اساس قرآن و سنت سخن مى‌گويد و عادل را عادل مى‌داند و فاسق را تفسيق مى‌كند، زنديق است؟ يا آن‌كه برخلاف كتاب، سنت و عقل، عرب باديه‌نشين، منافقان، مرتدان و فاسقان را عادل مى‌داند و بعد از آن حكم به زنديق بودن اهل حق مى‌كند؟!

ابى محمد بن حزم به دلالت دو آيه شريفه‌اى كه در ذيل مى‌آيد همه صحابه را اهل بهشت مى‌داند.

لا يَسْتَوِي مِنْكُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قاتَلَ أُولئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ الَّذِينَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَ قاتَلُوا وَ كُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى‌؛[1]

كسانى كه قبل از پيروزى انفاق كردند و جنگيدند [با كسانى كه پس از پيروزى انفاق كردند] يك‌سان نيستند آن‌ها بلندمقام‌تر از كسانى هستند كه بعد از فتح انفاق نمودند و جهاد كردند و خداوند به هردو وعده نيك داده است.

إِنَّ الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنى‌ أُولئِكَ عَنْها مُبْعَدُونَ‌؛[2]

كسانى كه از قبل، وعده نيك از ما به آن‌ها داده شده از آن [دوزخ‌] دور نگاه داشته مى‌شوند.


[1] . حديد، آيه 10.

[2] . انبيا، آيه 10.

نام کتاب : عدالت صحابه در پرتو قرآن، سنت و تاريخ نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 210
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست