نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 274
مراء ظاهر مىشود مثلًا در يك
روايت امام صادق (ع) از حضرت پيامبر اكرم (ص) نقل مىكند كه اولين چيزى كه پروردگارم
مرا از آن نهى كرده است عبادت بتها و شرب خمر و مخاصمه و منازعه با مردم مىباشد.
راغب
در المفردات، مراء را مجادله و گفتگوى با ترديد مىداند و آنرا از «مريه» گرفته
است.
نراقى
مرحوم مىگويد: مراء، طعنه زدن در كلام ديگرى براى تضعيف اوست كه غرضى جز تحقير و
توهين طرف و اظهار برترى خودش چيز ديگر نباشد جدال را متعلق باظهار مسايل اعتقادى
مىداند و مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لا
هُدىً وَ لا كِتابٍ مُنِيرٍ و خصومت را لجاجت در سخن براى بدست
آوردن مال و حق مقصود تفسير كرده است.
بنابراين،
مراء هميشه مذموم است، جدال و خصومت اگر بحق و براى حق باشد ممدوح و الا مذموم
است.
ولى
لجبازى و اطاله سخن در مباحث علمى و غيره هر چند كه بغرض توهين و برترى نباشد زشت
است و بالأخره منجر به عداوت، كينه، عجب و كبر و يا تكبر مىشود و لذا طلاب علوم
بايد حتى المقدور خود را به آن عادت ندهند.
دوازدهم- راستگوئى
يكى
از فضائل اخلاقى، صداقت در كلام است كه صفت بسيار
نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 274