نام کتاب : دفاع مشروع ما نویسنده : انجمن فرهنگ اسلامى جلد : 1 صفحه : 118
جهان معتقد باشد ولى غير خدا را
عبادت كند نه تنها فعل حرام بجا آورده و گنهكار است كه مشرك شده، از اسلام خارج مى
گردد و مانند كفار قريش مستحق قتل و خلود در جهنم مى شود.
قالَ
الله تَعالى: وَ قَضى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ
(أسرى/ 23) حكم پروردگارت است كه جز او پرستيده نشود.
وَقال:
إِنَّكُمْ وَ ما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ أَنْتُمْ لَها
وارِدُونَ لَوْ كانَ هؤُلاءِ آلِهَةً ما وَرَدُوها وَ كُلٌّ فِيها خالِدُونَ
(أنبياء/ 99)؛ شما و آنچه را كه مى پرستيد از غير خدا در دوزخيد اگر معبودهاى شما
خدايان مى بودند وارد آتش دوزخ نمى شدند همه در آن جاويدانند.
بلى
عبادت همان تعظيم و تذلّل مقرون به اعتقاد خالقيت و ربوبيت است:
إِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ
(آل عمران/ 51). ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ خالِقُ كُلِّ
شَيْءٍ فَاعْبُدُوهُ (انعام/ 102).
از
حرف (ف) عاطفه كه دلالت بر تفريع مى كند به خوبى استفاده مى شود كه تعظيم و خضوع
مقرون به اعتقاد در ربوبيت و خالقيت اشياء عبادت گفته مى شود. و جوهر نزاع با
پيروان محمدبن عبدالوهاب همين مطلب است كه معناى عبادت چيست، اينان براى عبادت
معنايى را اختراع كرده اند كه در مقصد بعدى در معناى إله مى آيد و هيچ دليلى از
قرآن و سنت براى آن ذكر نكرده اند، به هر حال دو آيه فوق و آيات ديگرى دلالت دارد
كه عبادت خضوع مقرون به اعتقاد خالقيت و ربوبيت است. و همچنين آيه 36 سوره مريم قسم
دوم محتاج با اجازه شرعى است اگر دليلى وجود داشت مطابق آن عمل مى شود و گرنه بدعت
و تشريع و حرام مى گردد ولى بايد متوجه بود كه هر حرام موجب شرك و خروج از اسلام
نمى شود، مسلمان گاهى عادل و گاهى فاسق است. به
نام کتاب : دفاع مشروع ما نویسنده : انجمن فرهنگ اسلامى جلد : 1 صفحه : 118