responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دفاع مشروع ما نویسنده : انجمن فرهنگ اسلامى    جلد : 1  صفحه : 119

طور نمونه بايد متذكر شد كه در قرآن مجيد به تعظيم والدين و شعائر الله و مؤمنين و حضرت نبى خاتم (ص) امر شده است و لذا تعظيم آنان به نحو تدين يعنى به قصد ثواب و تقرب به خدا و فرمان او مشروع است: قالَ اللهُ: وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ؛ در مقابل پدر و مادر تعظيم و مهربانى كن.

وَ قالَ اللهُ تَعالى‌ وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ؛ تعظيم شعائر الله از تقواى دلها است و قال تعالى‌ لِتُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُعَزِّرُوهُ وَ تُوَقِّرُوهُ ... تا پيامبر را تعظيم كنيد.[1] بلى بعضى از اقسام تعظيم براى انبياء و اولياء نيز حرام است مانند سجده كردن، هرچند به قصد خداپرستى نباشد، ولى بر ملائكه واجب شده بود كه براى حضرت آدم (ع) و بر برادران و والدين حضرت يوسف واجب بود كه براى او سجده كنند[2] و بالجمله حكم اين نوع خضوع تابع دليل شرعى است كه در هر مورد بايد مراعات گردد.


[1] . از احاديث احترام علماء و پيرمردان و غيرهم استفاده مى شود.

[2] . بعضى بر شيعيان خرده مى گيرند كه آنها براى مُهر( تكه گلى از خاك كربلا) سجده مى كنند و اين سجده براى غير خدا است. ولى هركس كه سجده مى كند بايد پيشانى را برچيزى بگذارد يا برخاك يا بر فرش يا برچيز ديگر. نمى شود كه پيشانى را به هوا نگه داشت. اگر سجده برخاك شرك باشد بر فرش و لباس مصنوع كفار هم شرك است، از تعصبات احمقانه كه بگذريم بايد متوجه باشيم كه سجده براى خاك شرك است و سجده بايد براى خدا باشد لكن سجده بر خاك عيبى ندارد بلكه بهتر است. از حضرت پيامبر نقل شده است: جعلت لى الارض مسجدا و طهورا؛ زمين سجده گاه و طهور برايم قرار داده شده است.

نادانى در اين است كه بين دو كلمه( بر) و( براى) فرق گذاشته نشود. سجده« بر» خاك جايز است، سجده« براى» خاك شرك است. شيعيان سجده را برخاك براى خدا مى كنند.

نام کتاب : دفاع مشروع ما نویسنده : انجمن فرهنگ اسلامى    جلد : 1  صفحه : 119
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست