نام کتاب : دفاع مشروع ما نویسنده : انجمن فرهنگ اسلامى جلد : 1 صفحه : 102
لذا مى بينيم كه تعظيم
شعائرالله در منطق قرآن از تقواى جانها شمرده شده است و تعظيم والدين و علما و
استادها و پيرمردان مطابق اخلاق محموده انسانى است، و به هيچ گونه عنوان شرك به
آنها منطبق نميشود، زيرا تذلل در هردو مورد تعظيم به انگيزه ربوبيت و خالقيت و
رازقيت نيست. دسته ديگر آيات، تذلل را در مقابل موجودى كه نفع و ضرر نمى رساند،
عبادت شمرده است، هرچند به قصد ربوبيت نباشد؟
ج:
بين دو دسته آيات مذكور، تناقضى وجود ندارد و البته كه تعظيم شعائر و تعظيم
بزرگان، به طور قطعى در نزد متشرعه از صدر اسلام تاكنون مصداق عبادت شمرده نشده.
بتها
و يا هر معبود مشركين، چه در تاريخ كهن بشريت و نبوت انبياى الهى و يا در تاريخ
عصر رسالت خاتم النبيين (ص) هرچند در مقام واقع و نفس الامر هيچ تأثيرى در نفع و
ضرر و تدبير امور روزمره انسانها نداشته است، ولى مشركين بدون انگيزه و اعتقاد در
برابر بتها (اصنام و اوثان) تذلل نكرده اند و هيچ انسان جاهل بدون انگيزه و هدف،
عملى را بجا نمى آورد، خصوصا كه قربانى كند و يا از راههاى دور مشقت سفر را براى
زيارت بتها تحمل نمايد، مسلما تحمل ضررمالى ومشقت بدنى و صرف وقت براى تذلل و كرنش
بوسيله اعمال مختلف بخاطر اعتقاداتى بوده كه آنان به آنها داشته اند، و آنان را در
حوادث روزمره خود و اولياء[1] و سرپرستان
خود (وَ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ ما
نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونا ...) و مؤثر مى دانسته اند و
خوشبختى و بدبختى و رسيدن و نرسيدن به خواستها و آرزوهاى خود را از آنان مى
دانستند.
[1] . اولياء جمع« ولى» به معناى سرپرست و انجام دهنده
كار است و نوعى از ربوبيت است.
نام کتاب : دفاع مشروع ما نویسنده : انجمن فرهنگ اسلامى جلد : 1 صفحه : 102