نام کتاب : توحيد اسلامى و نظرى بر وهابيت نویسنده : ناشناخته جلد : 1 صفحه : 76
سوال هفتم
خوانديم
كه وهابىها مىگويند هر كس بر قبر مسجد درست كند مسلمان موحد نيست، هرچند براى
خدا نماز بخواند و جز خدا كسى را نخواند!.
به
اينها مىگوييم: در بارهى اين آيه مباركه كه در قصهى اصحاب كهف وارد شده است چه
مىگوييد: «قالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ
عَلَيْهِمْ مَسْجِداً» (الكهف: 21). و از قرآن ردى بر آنها ظاهر
نمىشود بلكه امضاى آن مستفاد مىگردد، باقى ماند بحث در باره بعضى احاديث كه مورد
استدلال واقع شده است.
اول:
قاتل الله اليهود، اتخذوا قبور أنبيائهم مساجد فلا تتخذوا قبرى هذا من بعدى مسجدا.
ظاهر
روايت اين است كه قبر را سجدهگاه خود قرار داده بودند و حضرت از آن نهى فرمود، نه
اينكه كنار قبر مسجد ساختن ممنوع باشد، و گرنه اشكال بر همه مسلمانان است كه نزديك
قبر پيغمبر صلى الله عليه و آله نماز مىخوانند و وهابىها كه فعلا به كمك ديگران
بر اماكن مقدسه مسلطاند نيز مردم را از نماز خواندن در مسجد نبوى جلوگيرى
نمىكنند.
در
كتاب «الفقه على المذاهب الاربعة» مىگويند: مكروه است كه بر قبر خانه يا گنبد يا
مدرسه و يا مسجد ساخته شود بنا بر اين ساختن بناء بر قبور حرام نيست تا چه رسد به
شرك، بلكه مكروه است و گفته مىشود كه يهود و نصارى قبرهاى پيامبران خود را قبله
قرار مىدادند و پيامبران خود را مىپرستيدند كه مسلمانان چنين كارى نمىكنند.
دوم:
در صحيح مسلم از أبى الهياج اسدى نقل مىكند: قال لى على بن ابى طالب: ألا أبعثك
على ما بعثني عليه رسول الله (ص) أن لا تدع تمثالا إلا طمسته و لا قبرا مشرفا إلا
سويته.
آيا
ترا به سوى كارى نفرستم كه رسول خدا (ص) مرا به سوى آن اعزام داشت؟ هيچ تصويرى را
نگذارى مگر اينكه آن را محو كنى و نه گور بلندى را مگر اينكه آن را مساوى و برابر
سازى.
در
تمام شهرها و دهات عربستان تصاوير وجود دارد و دكانهاى جداگانه متعددى براى تصاوير
زنان و مردان اختصاص داده شده است و حكومت وهابى هيچ گونه جلوگيرى نمىكند و عكس
مسئولان دولتى هميشه در روزنامهها چاپ مىشود و گويا هيچ حديثى وجود ندارد ولى
قبور ائمه بقيع و سائر بزرگان اسلام را كه تعظيم آنها از شعائر الله و معالم دين
اسلام است تخريب مىشود كى باور كند كه توطئه
نام کتاب : توحيد اسلامى و نظرى بر وهابيت نویسنده : ناشناخته جلد : 1 صفحه : 76