نام کتاب : توحيد اسلامى و نظرى بر وهابيت نویسنده : ناشناخته جلد : 1 صفحه : 34
كند و عجله به خرج دهد و آن را از غير راه حلال بگيرد؛ از رزقش كم
مىشود و در روز قيامت مورد حساب قرار مىگيرد.
چهارم)
اگر دقت شود در يك لقمه نانى كه به دهن مىگذاريم، يا يك پارچهى كه مىپوشيم
دهها نفر در آن كار كردهاند و خود كفايى مطلق رد زندگانى فردى و ملى ممكن نيست،
و يا به غيت دشوار، و غالبا افراد در تحصيل روزى خود به ديگران نياز دارند، سوال
در دو مورد به وجود مىآيد:
الف-
آيا پدر و مادر نسبت به اولاد خود رازق گفته مىشوند يا اغنياى كمك كنندگان به
محتاجين رازق گفته مى شوند، صاحب خانه به مهمان، بخشش كننده به گيرنده و امثال
اينان رازق شمرده مى شوند؟
ب-
آيا خود فرد رازق خود گفته مى شود؟
شكى
نيست كه كه مواد اولى مورد نياز ما، مانند هوا، آب و غذا و لباس را خداوند
مىآفريند، حتى گندم كه كاريدن آن مربوط به عمل آدمى است و لى زمين و آب و زراعت
فعل خداوند (ج) است؛ أَ فَرَأَيْتُمْ ما تَحْرُثُونَ، أَ
أَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ (الواقعة:
63 و 64). آيا آنچه را كه مىكاريد ديدهايد، آيا شما آن را زراعت نمودهايد يا
زارعيم؟.
در
اين آيه عمل كاريدن را به انسان نسبت مىدهد و زراعت را كه اثر عمل اعدادى است به
خود مىدهد. و اگر رازق را با اين لحاظ اعتبار كنيم، جز خداوند كسى رازق نيست و توحيد
در رازقيت او از گذشته ثابت مىشود و اگر آن را به لحاظ رساننده و سازندهى مواد
اولى لحاظ كنيم اصناف فوق نيز رازق گفته مىشوند و مانعى ندارد.
در
اين آيات خداوند به بهترين روزى دهندگان معرفى شده است و مفهوم آن وجود رازقين
ديگر غير از خدا است، ورنه خير الرازقين مانند خير واجبى الوجود و خير القدماء بى
مفهوم مى شود.
نام کتاب : توحيد اسلامى و نظرى بر وهابيت نویسنده : ناشناخته جلد : 1 صفحه : 34