نام کتاب : تصويرى از حكومت اسلامى در افغانستان نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 49
البته بايد متوجه بود كه اعلميت
در فقيه تنها به معناى استخراج بهتر احكام از مدارك شرعى آنها است و در حاكم به
علاوه آن اداره و تدبير بهتر در كشوردارى نيز مىباشد.
اگر
فرض شود كه يكى در فقه و ديگرى در اداره كشور داناتر است مسلما دومى بر اولى براى
حكومت و اولى براى تقليد مقدم است و اينجا است كه مرجعيت و حاكميت با هم اختلاف
پيدا ميكنند. بحث در موردى است كه هردو در تدبير كشور مساوى باشند ولى يكى از آنها
افقه باشد و از براى حكومت كردن هم مانعى اختيارى و غير اختيارى براى او وجود
نداشته باشند، آيا در اين صورت حكومت فقيه غير افقه و اعلم قانونى است يا نه؟
خداوند
طالوت را بر شما برگزيده و او را حكمران شما قرار داده و توانائى علمى و جسمى او
را زياد نموده است.
(و)
آيا آنانيكه ميداند با آنانيكه نميدانند برابرند؟ بلى دانشمندان نسبت به دانشمندتر
در مقدار زيادى- كمى يا كيفى نادان گفته ميشود.
و
من نهج البلاغه: ايها الناس ان احق الناس بهذا الامر اقومهم (اقواهم) و اعلمهم
بامر الله فان شغب شاغب استعتسب و ان ابى قوتل (خطبه 172).[1]
[1] - اى مردم سزاوارترين مرد به امر خلافت محكمترين و
داناترين آنان بامر خداوند است اگر توطئهگرى توطئه كند سر جايش نشانده ميشود-- و
اگر نپذيرد باو قتال جايزه ميشود.
نام کتاب : تصويرى از حكومت اسلامى در افغانستان نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 49