از چهل سالگى مؤمن نبوده است! ولى بايد تأمل شود
كه مراد از وحى كردن معناى خودش است يا بمعناى ارسال و انزال و مراد از روح چيست
آيا قرآن است يا جبرئيل يا روحيكه بزرگتر از جبرئيل و ميكائيل است. اگر مراد ارسال
روح اخير باشد[1] و طبق پارهاى از روايات
مىگوييم اين روح در ايام طفوليت با آنحضرت بوده اشكال مهمّى باقى نمىماند و مراد
از من نّشاء در اين فرض، انبياء (ع) است. و اگر مراد از روح قرآن و يا جبرئيل (ع)
باشد جواب داده شده است كه مراد از علم منفى علم و درايت تفصيلى است نه علم اجمالى
كه آنحضرت قبل از رسالت و انزال قرآن بگفته جمع زيادى و شهادت آثار بخداوند ايمان
داشته است و اللّه العالم.
23-
وَ لا تَحَاضُّونَ عَلى طَعامِ الْمِسْكِينِ (فجر 18)
وَ لا يَحُضُّ عَلى طَعامِ الْمِسْكِينِ (ماعون آيه 3) مكن است از
اين دو آيه و امثال آن وجوب ترغيب براى اطعام مسكين دانسته شود درحاليكه در فقه
كسى به آن فتوى نداده است و مشكلتر اينكه اطعام مسكين در غير فرض اضطرار و زكات و
فطر و كفارات در حد ذات خود واجب نيست تا چه رسد به وجوب ترغيب به آن، مىشود از
دو آيه قرينه مسلّمات فقهى استحباب آنرا پذيرفت (فتأمل)
24-
وَ جاءَ رَبُّكَ وَ الْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا (فجر 22)
پروردگار تو و ملائكه صف صف مىآيند نسبت آمدن بخداوند مجرد، معقول نيست. ممكن است
آيه
[1] - در اصول كافى و بصائر
الدرجات قال الصادق( ع) فى صحيح ابى بصير حول هذه الاية: خلق من خلق اللّه عزّ و
جل اعظم من جبرئيل و مكائيل كان مع رسول اللّه( ص) يخبره وليده و هو مع الائمة من
بعده و همين مضمون را محمد بن مسلم از امام محمد باقر( ع) هم روايت كرده است صفحه
59 و صفحه 61 جلد 25 بحار الانوار و از صحيح احول در اصول كافى صفحه 176 فهميده
مىشود انحضرت قبل از رسالت بمرتبه نبوت رسيده بوده و در خواب به او وحى مىشده
است.