اسرار خلقت آدم ابوالبشر بمن معلوم
است و شما به آن جاهل هستيد.
و
بالآخره ملائكه را متوجه جهل آنان فرمود كه آنان به نادانى خود اقرار كردند.
عقل
عملى إنسان است كه محاسن و قبايح أعمال را مىداند و به همين عقل خود از شرور دورى
و به خيرات علاقمند مىشود. و به همين عقل عملى است كه به انتخاب دين خدا مى
پردازد تا بمقام خيرالبريه مىرسد، و از شرك و شرور مى هراسد تا به گودال شرالبريه
سقوط نكند.
دوم هدايت تكوينى:
فرعون
به موسى (ع) و هارون گفت: پروردگار شما دو نفر كيست؟ موسى (ع) فرمود:
«قالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى»
(طه: 50) پروردگار ما كسى است كه به هر چيز (بهر ماهيتى) لباس هستى عطاء فرمود سپس
او را (به سوى كمالات وجودى و غايت اصلى آنى) هدايت فرمود.
اين
است قانون تكوينى تكامل همه أشياء و رفتن آنها بسوى اهداف نهايى آنها[1]
«سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى، الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّى، وَ الَّذِي قَدَّرَ
فَهَدى» (الأعلى: 1- 3) نام پروردگار خود را (از همه نواقص) تنزيه نما كه
(أشياء را) آفريد وسپس (همه آنها را) مطابق حكمت خود برابر قرار داد و پروردگارى
كه اندازه گيرى نمود سپس (آنها را به سوى غايات و نهايات شان) هدايت و راهنمايى
فرمود.
همه
چيز با اهداف طبيعى خود همسان و مساوى گرديدند. سپس طبق اراده پروردگار در حلقه
هستى داخل و مخلوق شدند و سرنوشت تكوينى آنها با استعداد ذاتىشان اندازهگيرى شده
بعد راهنمايى گرديد.
[1] - به نظر شما نفس همين آيه در قرآن دليل بر آسمانى
بودن قرآن نيست؟ بلى قرآن كلام خدا است نه زائيده فكر پيامبرامى كه نه درسى خوانده
بود و نه خطى نوشته بود و در بدترين محيط بت پرستى بزرگ شده بود.